Datate Postat 11 mars 2010 Dela Postat 11 mars 2010 Sitter å spånar på rördragning och sumpbygge i kommande burken. Funderar på att skaffa en 3-vägsventil för att använda en och samma pump för retur och drivning av biofilter.Då slog mig en lite korkad tanke...hur funkar egentligen en 3-vägsventil? Är det så att den justerar "mjukt" dvs ju mer man vrider kranen ju mer vatten går åt ena hållet...eller är det en "flapp-modell" dvs den låter vattnet flöda antingen genom den ena eller den andra "utgången". Jag tänker mig då lite som en högspänningsbrytare i funktionen... Man vrider, å klick så slår den över.Jag antar att den fungerar som jag skrev först, men ju mer jag funderade på det ju mer tveksam blev jag hehe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Edward Postat 11 mars 2010 Dela Postat 11 mars 2010 Ju mer du vrider på kranen ju mer vatten går det åt ena hållet skulle jag säga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 11 mars 2010 Författare Dela Postat 11 mars 2010 Som jag trodde...man skall helt enkelt inte fundera för mycket...då tror man snart på sina egna tankar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stefan molin Postat 11 mars 2010 Dela Postat 11 mars 2010 Hej ,använd två kranar istället för en trevägskran , du svimmar när du ser priset på en sån ,mvh stefan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 11 mars 2010 Författare Dela Postat 11 mars 2010 Jo, det blev ju en viss skillnad iofs..320kr för en 3-vägs mot 180kr för 2st vanliga kranar...25mm då. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 12 mars 2010 Dela Postat 12 mars 2010 Du behöver väll ovan på det bara en kran? Den för at reglera flödet till den väg med lägst motstånd. (Med andra ord den rörledning som behöver strypas för att få rätt flöde. Normalt den till biofiltret, eftersom lyfthöjden i sig är ett rätt ordentligt motstånd.)B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stefan molin Postat 12 mars 2010 Dela Postat 12 mars 2010 Hej , 320 kr var ett fynd , 1050 kr på gpa för en 20mm , mvh stefan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 12 mars 2010 Författare Dela Postat 12 mars 2010 Skillnad på priserna i tyskland och sverige som vanligt. Mellan 320kr och 400kr ungefär beroende på butik för 25mm. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.