Gå till innehåll

3-vägsventil


Datate

Rekommenderade inlägg

Sitter å spånar på rördragning och sumpbygge i kommande burken. Funderar på att skaffa en 3-vägsventil för att använda en och samma pump för retur och drivning av biofilter.

Då slog mig en lite korkad tanke...hur funkar egentligen en 3-vägsventil? Är det så att den justerar "mjukt" dvs ju mer man vrider kranen ju mer vatten går åt ena hållet...eller är det en "flapp-modell" dvs den låter vattnet flöda antingen genom den ena eller den andra "utgången". Jag tänker mig då lite som en högspänningsbrytare i funktionen... Man vrider, å klick så slår den över.

Jag antar att den fungerar som jag skrev först, men ju mer jag funderade på det ju mer tveksam blev jag hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver väll ovan på det bara en kran? Den för at reglera flödet till den väg med lägst motstånd. (Med andra ord den rörledning som behöver strypas för att få rätt flöde. Normalt den till biofiltret, eftersom lyfthöjden i sig är ett rätt ordentligt motstånd.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...