Gå till innehåll

Lämplig cirkulation?


Crissan

Rekommenderade inlägg

Har ett Standard 450l kar med måtten 150x50x60, med ca 60 kg LS. Som cirkulation har jag 2 st Koralia 4 (4600 l/h) men jag känner att detta är för lite. Jag är inne på att byta ut en av koralierna mot en kraftigare Tunze stream, men frågan är borde jag satsa på modell 6065 (6500 l/h) eller 6085 (8000 l/h)? Vad tycker ni? Kan det bli för mycket cirkulation? Alla tips mottages tacksamtsmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min egen del så är det dels för att jag har stenen uppbyggd så att jag behöver kraftigare cirkulation. De styrbara pumparna är mest för att skapa varierat flöde. Även om fiskars och korallers rörelser får vattnet att röra sig i ett varierat mönster så är utblåsen på samma håll och det känns som att det hade skapat döda punkter oavsett. Med styrbara pumpar kan du variera när så det kan flöda mer från ena sidan eller den andra alternativt sätta styrbara på en sida och fasta på den andra, då får man mer varierat flöde.

"Regeln" med 10x vattenvolymen i flöde är ett bra riktmärke, men man får se till sina behov också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...