Gå till innehåll

Prick-funderingar


Rekommenderade inlägg

Ja.. jag har en hepatus som jag haft i ett par månader och den har aldrig haft prick... har även haft en loriculus i ett par veckor som också mått prima..

Men nu har jag varit och meckat med mina vattenvärden som varit för låga och doserat upp dom och bägge fiskarna har fått ordentligt med prick..

Antar att jag ökade värdena för fort...

Frågan är nu... ska jag fortsätta dosera ballingvätskorna eller ska jag vänta tills fiskarna blivit friska innan jag fortsätter och låta fiskarna vila? men risken är ju att värdena sjunker och det ger kanske ännu mer stress om dom först ökar och sen sjunker?

Alltså vad är mer stressande, att jag fortsätter doserar i ballinggrejjer eller att jag låter bli karet ett tag och värdena sjunker igen?

Jag ska också riva hela revet innom snart framtid för att flytta alla mjukkoraller till mitt nya akvarium...

Antar att jag bör vänta tills dom är frisk innan jag genomför detta projekt för att inte stressa dom mer.. men hur länge bör jag vänta efter om dom tillfriskant för att ge dom en chans att bygga upp imunförsvaret?

Och en sista fundering.. jag kör redan med både UV och Ozon... kan jag hjälpa dom på traven ytterligare? medicin är ju uteslutet då jag har lägre djur... jag har hört att vitlök är bra, vilket det redan står på innehållsförteckningen i mitt foder men det går ju att bosta mera.. är det bara att pressa ner en klyfta i maten eller blir det för koncentrerar.. hur gör jag?

Mer förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just ja.. vattenbyte täntke jag på.. om jag skulle ta och byta ett större vattenbyte.. men å andra sidan så räcker det med att jag skrpatar rutan nu så blir prickarna värre så.. samma där.. vad vore bättre för prickarna, att jag bytta lite vatten eller bara lät alting vara?

Tilläggas ska att förutom hepatus och loriculus ås ser alla andra fiskar prima ut...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitlök är inte något som tar bort ricken primärt, utan det är till för att stärka fiskarnas immunförsvar så att de blir mer motståndskraftiga mot utbrott. Men inget som alltså hjälper direkt mot prickarna.

Kan tyvärr inte ge mer info här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade itne riktigt samma problem, men jag skaffade en vitbröstad kirurg för ett tag sen, och innan den had ejag en igelkott, allt var helt ok en vecka sedan började kirurgen få prick och kort tid efter hade igelkotten också det, jag tyckte det såg rätt allvarligt ut. jag har ett uvc på 10w igång hela tiden men det kan tyckas kännas klent. dock höjde jag salthalten för jag har för mig att jag hört det förr, och efter några dagar var pricken borta, kan ju också bara ha varit invänjningsprocessen men annars vet jag inte riktigt hur man "får bort" pricken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske bara att vänta ut det helt enkelt och vänta med att böka om i karet och så tills dom är helt friska.. försöka hålla vattenvärdena stabila tills dom är frisk innan jag drar upp dom mer och inte lika snabbt...

Men om man matar med vitlök så att imunförsvaret stärks så måste dom väl även bli frisk fortare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade itne riktigt samma problem, men jag skaffade en vitbröstad kirurg för ett tag sen, och innan den had ejag en igelkott, allt var helt ok en vecka sedan började kirurgen få prick och kort tid efter hade igelkotten också det, jag tyckte det såg rätt allvarligt ut. jag har ett uvc på 10w igång hela tiden men det kan tyckas kännas klent. dock höjde jag salthalten för jag har för mig att jag hört det förr, och efter några dagar var pricken borta, kan ju också bara ha varit invänjningsprocessen men annars vet jag inte riktigt hur man "får bort" pricken.

har du hört att man ska höja salthalten så har du hört fel!! tvärtom ska man sänka den kanske så lågt som ner till 1.019 vilket jag själv gjort men inte ens det hjälpte på min vitbröstade som är en av dom absolut svåraste fiskarna o hålla fri från prick. just nu kör jag 25w lifeguard 24 timmar om dygnet o ändå har den lite prick kvar. men den överlever iaf nu vilket den inte gjorde innan när jag körde med 10w deltec.

även hepatus är en fisk som väldigt lätt får prick. när jag stängde av uvc i någon dag så kom pricken tillbaks på dom direkt (körde det endast på natten vilket funkade på dom)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför ska man sänka salthalten? jag höjde salthalten iaf, hade rätt lågt innan och höjde till 1.025. har inte haft vit prick på månader nu. vet mycket väl att den vitbröstade är väldigt svår att hålla men har stora förhoppnignar om den, han trivs väldigt bra och är tjock och fin och helt fri från prick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...