Eric lilja Postat 16 mars 2010 Postat 16 mars 2010 Hej min Montripora digata Har börjat bli mer och mer vit på översidan men på under sidan är det massa polyper ute.vad kan detta bero på tror ni?Är den på väg att dö sakta men säkert? Citera
NiXoN Postat 16 mars 2010 Postat 16 mars 2010 Ny lampa? Det låter som om den fått för mycket ljus för snabbt och blivit bränd.Det är dock rätt lite info att gå på.//NiXoN Citera
Eric lilja Postat 16 mars 2010 Författare Postat 16 mars 2010 Jag köpte den för ungefär 2 veckor sedan, jag har ett molly hottel med totalt 70w lyse. 2x24w compaktrör2x11w komoaktrör.. jag trodde denna sort ville ha mycket belysning så den sitter ganska högt upp..vattenvärden är helt ok brukar bytta vatten regelbundet.ska jag flytta ner den lite då eller vad tror ni? Citera
NiXoN Postat 16 mars 2010 Postat 16 mars 2010 Du får utgå från ljuset den levt i innan du satte ner den i din burk.Dvs koralen måste få tid att anpassa sig till den nya belysningen, börja på botten tills den återfått färg.Sen efter en vecka så flyttar du upp den en bit osv tills du kommit tillden platsen korallen skall stå på.Bara dåliga saker går fort i denhär hobbyn.Har den däremot suttit direkt under en 25-400wMh så skall det inte vara nåt större problem att lägga den högt upp direkt. Om så är fallet så bör det vara något annat som är fel.//NiXoN Citera
DaTrucka Postat 16 mars 2010 Postat 16 mars 2010 Digitatan vill inte ha särskilt mycket lyse, mina står långt ner i karet under 6x54w T5. Och dom växer så det knakar.Dom brukar klara sig bra i mycket lyse med, men det tar en tid att vänja in dom.Är det bara lite på toppen den är vit?Kan vara tillväxtzon isf.Kan du lägga upp en bild? Citera
Eric lilja Postat 16 mars 2010 Författare Postat 16 mars 2010 Vet inte hur stark belysning den har varit under,, köpte den på korallfisken.. jo jag får flytta ner den eller släcka ner lite lysrör. så får vi se om den återhämtar sig. Citera
Eric lilja Postat 16 mars 2010 Författare Postat 16 mars 2010 Efter att en korall blivit bränd kan den då åtterhämta sig ordentlig.t eller kommer den vita delen alltid att vara kvar? Citera
NiXoN Postat 16 mars 2010 Postat 16 mars 2010 Den kan återhämta sig fullständigt men det kan ta ett tag.Topparna är vita om den växer bra så de skall du inte oroa dig för.//NiXoN Citera
Eric lilja Postat 16 mars 2010 Författare Postat 16 mars 2010 hela över sidan är vit men undersidan är helt ok så har nog blivit ganska bränd,, Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.