Gå till innehåll

mag-floats 45 liters...


seb1989

Rekommenderade inlägg

Hej! har nu kommit igång med efterlängtad start av ett saltvattensakvarium. Elva dagar har det nu varit igång och intresset för det har blivit större och jag tycker helt enkelt det är fascinerande.. Man ser förändringar dag för dag och hittar nya roliga växter eller djur att titta på hela tiden...

Tänkte här starta en tråd om akvariet så dom som vill kan följa och se förändringarna och utvecklingen.. vilket jag tycker är jäkligt skoj att följa andras projekt att lära från dom.. så kanske det är någon som tycker det är intressant och kanske kan lära sig nått från mitt projekt....

En stor anledning är väl också egentligen att jag gärna vill ha tips, knep, råd och tankar från andra för att samla så mycket kunskap som möjligt..

Tänker inte skriva så mycket av det tekniska och tester och så vidare tills det kanske kommer upp eller intresserar någon..

Så kommer helt enkelt börja lägga upp lite bilder..

post-5106-14468919539629_thumb.jpg

post-5106-14468919539824_thumb.jpg

post-5106-1446891954001_thumb.jpg

post-5106-14468919540203_thumb.jpg

post-5106-14468919540386_thumb.jpg

post-5106-14468919540576_thumb.jpg

post-5106-14468919540776_thumb.jpg

post-5106-14468919540952_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 1. dag 1

Bild 2 snäcka, har väl sett 5 såna liftare från stenen

bild 3. levande sten och korallsten, inte hänt så mycket...

bild 4. helhetsbild.

bild 5+6. jämförelsebild från dag 10 och 11.. växer kvickt..

bild 7. upptäckte en mask.. har sett två stycken sådana..

bild 8. Rörmask som kom med stenen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör utan osmos, vi har väldigt bra vatten här så kör från kranen...

det är en del kiesel alger ja, helt klart... men är ju en naturlig del i cykelprocessen....

städpatrull är på g.... skulle göra gått å få in några turbos...

så finns det nån nära trollhättan som vill bli av med några typ av städare så säg till..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är en del kiesel alger ja, helt klart... men är ju en naturlig del i cykelprocessen.....

Eller en naturlig utveckling av avsaknad av osmosfilter.

Oavsett hur "bra" kranvatten man normalt har, så finns det ändå alltid en risk att få in en massa otrevligheter i karet pga att vattnet inte filtreras. Om någon skulle få för sig att göra ett jobb på vattenledningen så lär smutsen komma som ett brev på posten.

Även om det ibland då står att man ska spola kranen tills det inte är brunt vatten längre, så finns det alltid smuts kvar som är så litet att man inte ser det direkt eller med blotta ögat. Har du egen brunn så är det en risk även när tjälen går ur marken och mycket som legat still under vintern börja röra på sig i marken.

Den tusenlappen ett osmosfilter kostar har du igen på mindre utgifter på silikat-/fosfatfilter under lång tid framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

hej hej! nu var det ett bra tag sen jag skrev här.... men tänkte bara ladda upp lite bilder på hur akvariet har det nu... jag är än så länge kanon nöjd och intresset blir bara större och större...

har ni några åsikter så skriv.. :)

post-5106-14468919754964_thumb.jpg

post-5106-14468919755166_thumb.jpg

post-5106-14468919755356_thumb.jpg

post-5106-14468919755545_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min första fraggning är gjord av min sarcophyton! det var busenkelt, men hade inte vågat om det inte stått att det knappt går att misslyckas med just sarcophyton.. det kändes lite fel men bra gick det...

så, om nån är sugen på att byta mot något skoj så hojta till!!

post-5106-14468919758865_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej.. varken negativt eller positivt från nån.. he he. jaja

men då slänger jag in en fråga..

tänkte jag nu skulle skaffa mina första fiskar... 2 Clowner (såklart)..

då till frågan... om det nu är nått speciellt jag ska tänka på innan jag skaffar dom rackarna... vill ju inte att det som nu har byggts upp och börjar bli riktigt bra i akvariet kommer förstöras...

tänkte kanske lite tips på Mat/matning osv... för att slippa en överbelastning och en krasch... tycker fortfarande det är lite klurit med värden och det där..

så är tacksam för lite tips om nån skulle vilja ta sig tiden....! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mata sparsamt är mitt tips. Ofta matar man mer än fisken kan äta upp.

Gör så att du stänger av pumparna under tiden du matar och sen tar lite lite åt gången så du ser att de äter upp det du ger dem. Om de ratar maten så får du testa något annat foder. Du kan ju fråga vad de får i butiken och kanske be dem mata så du ser att de verkligen äter också.

Sen ska du kanske välja lite mindre exemplar så det inte blir för trångt direkt i burken.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej okej... bra!! :) då har jag väl koll på det mesta med införskaffning av clownfisk!...

vad är det för värden man riskerar att höja med matning osv. och vad det det är för nyttiga bakterier/ ämnen som uppkommer när man lägger i fisk...?

Har gett mig tusan på att försöka lära mig det biologiska vad det gäller saltvatten... tycker det är skit svårt... men får föröka plugga in det så man har lite koll på det...

tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skickar in några bilder på fraggen av sarcophyton igen... tycker det är så fräckt att man kan klippa bort en bit av korallen och den fortsätter sitt eget liv... as coolt...

men nu har den i alla fall blivit helt återställd och ser verkligen kanon ut...

hej

post-5106-14468919774697_thumb.jpg

post-5106-14468919774889_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alright.. fråga på fråga.... men tänkte nu samtidigt höra mig om det rekommenderas att tillsätta något i vattnet...? tillsätter nu endast "Easy-Life, flytande filtermedium".

Eftersom min hjärna fungerar som en stekpanna av teflon då inget fastnar när det gäller detta med vattenvärden, bakterier, spårelement och allt vad det nu heter. försöker läsa och läsa... men är nog inte min grej.

så om någon har tips om detta så skriv och hjälp mig och min teflonhjärna. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Övermatar du så kan det öka din fosfathalt i första taget, sen tillför fiskarna nitrat om jag inte är helt fel på det, så antingen en bra skummare (eller regelbundna vattenbyten i ditt fall med så pass litet kar) håller det i schack. Easy-life tycker jag du ska fortsätta med om du tycker det fungerar bra, vilket det ser ut att göra. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

he he.. jo anade att nån skulle komma in och skriva det! ;) men jag är inte så dum som du tror. hehe.. läste bara på någon tråd någonstans om ett kar på 45 L och blev rekommenderad att byta 5 L i veckan så jag gick helt enkelt efter det.. :)

Så jag rättar mig själv och byter helt enkelt CA 10 procent i veckan ;) hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har nu hittat den här algen (Acetabularia acetabulum) som börjar växa upp ur stenen... ser faktiskt ganska fräck ut.. men någon som har erfarenhet av denna? bra eller dålig, växer den fort eller "tar över". var inne på reeflex och kikade, men eftersom infon är på tyska så blir det svårigheter med att förstå..

Googlade lite också och hittade lite information med men tänkte bara höra mig om.

Har kollat runt en del på bilder på akvarium här men kan inte komma ihåg att jag sett den någon stans...

post-5106-14468919775412_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha.. okej.. har jag räknat helt galet då eller!? :o

men om jag säger så här Laggeman, Vi börjar om... akvariet är på 45 Liter utan skummare, hur mycket vatten tycker du jag ska byta i veckan?

hehe så gör vi...

ha det gött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 liter. Så är det lite drygt 5% om du har karet helt fullt med vatten, jag gissar att du har någonstans mellan 35 och 40 liter i karet, så 5 liter är helt ok. (Om 5 dl skulle vara 10% så skulle 100%, dvs rubbet, vara 50dl, samma sak som 5l. Om du är osäker på hur du ska räkna för att få fram 10%, så kan du dela med hundra och sedan ta det gånger tio. Väldigt basic, men det funkar.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:) okej!! och ja....! jag är kass på matte. troligen sämre än vad jag trodde...

Har tyckt att det har verkat lite för lite.. precis nu känner jag mig nog ännu dummare eftersom jag gick tillbaka till sida 1 och läste Johan W:s inlägg och även där stod det 4,5 L är 10 procent av 45 L.. då i mitt huvud tyckte det stod "10 procent av 45 L är 4,5 DL. Så johan.. ber om ursäkt för min dumhet...

jag ska skärpa mig!!

tack för hjälpen! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lugnt:)

Men just 10% måste ju vara bland det lättaste att räkna det är bara att flytta punkten ett steg 50l = 5.0l 45l = 4.5l

(Jag har ca 650l alltså borde jag byta 65l varje vecka men det gör jag inte utan jag byter ca 45l ungefär varannan vecka)

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...