Gå till innehåll

Äntligen saltvatten


Jonkagoo

Rekommenderade inlägg

Hej allesammans. Jag har ett Juwel rio 180 liters som står o bara ber om saltvatten. Snäll som jag är tänkte jag låta det få som de vill. Hade tänkt mig ett blandat kar med både koraller och lite småfisk.

Det jag nu då behöver komplettera med är en skummare och lite cirkulation. Men när jag står där med pumpar i händerna har jag ingen aning om vad jag håller på med och kan inte förstå varför det är sån prisskillnad på produkter som verkar ha samma prestande.

Vad rekomenderar ni till mitt kar i teknik väg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en mce600 tex alt mce300 = deltec skummare för påhängning om man kör utan sump är nog en bra början, gärna 4 rör eller mer i belysningsväg. en till två 'streamsers' (cirkulationspumpar i karet).

en bra början där kan jag tycka.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snabba svar där det gillar vi. :) Funderar på om de inte hade varit vettigt att skaffa sig en sump. Men de handlar mest om hur stor plats de tar och hur mycket mer de hade kostat med sump, returpump etc.

När det gäller cirkulationen, har märket någon roll? Kan ju skilja ganska mycket prismässigt på märkena trots samma mängd vatten som flyttas i timmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snabba svar där det gillar vi. :) Funderar på om de inte hade varit vettigt att skaffa sig en sump. Men de handlar mest om hur stor plats de tar och hur mycket mer de hade kostat med sump, returpump etc.

När det gäller cirkulationen, har märket någon roll? Kan ju skilja ganska mycket prismässigt på märkena trots samma mängd vatten som flyttas i timmen.

om du funderar på sump så besök någon som ha det så du hänger med i alla svängarna ang vad man ska tänka på..

cirkulationen i karet , ang märket på pumpar osv.. vissa märken upplever man inte har det flöde som står på pumpen , vissa brummar mer än andra, kolla även vilken elförbrukning dom har osv..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...