Gå till innehåll

Deltec UVC


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Hur korrekta är Deltec i sina specifikationer?

Jag har ett 20Watts deltec UV i mitt nuvarandra kar.. ska uppgradera till 400 liter + 100 liter sump..

tänkte då att jag måste köpa ett nytt uvc och har tittat på olika i 39watts klassen men när jag läser på deltecs hemsida så står det att 20 watteren jag har är lämplig till 500-1000 liters akvarium..

Stämmer dessa angivelser?

Isf behöver jag ju inte beställa ett nytt uv utan kan använda det jag redan har och flytta över det till det nya..

För jag tror inte jag kommer behöva nått uv i mitt nuvarande där jag kommer köra på en drakfisk och lite andra tåligare fiskar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det var ju frågan de. kolla med andra leverantörer vad dom skriver om sina uvc. jag tror ju inte att det skall vara skillnad på 20watt och 20watt om du är med på hur jag menar.

intresant att du skall ha drake i ditt nya. har du en redan eller kollar du efter någon. vicken hade du tänkt dej i sådana fall. lite nyfiken där bara. har ju själv en som jag funderar at skaffa sällskap till..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andra leverantörer har något lägre angivelser på sina men deltec skriver att deras teknik gör att uvt blir mer effektivt...

Samtidigt så förstår jag inte varför dom skulle ljuga i angivelserna.. jag menar om jag köper ett 20 watts uv till ett kar på säg 1000 liters som dom skriver och så märker jag att det är frö klent.. vilken reklam blir det för deltec då? hmm..

Jag ska inte ha en draka i mitt nya utan i mitt gamla :P jag ska flytta över allting i mitt nuvarande till ett nytt på 400 liter och göra om mitt nuvarande till mjukorallskar och hade tänkt ha en draka och typ en muräna eller nått... det blir nog en volitans drake =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror såklart lite på, enligt många tror jag de ser det som under dimensionerat. jag har dock ett på 10w men som är på hela tiden, och den ska ju vara upp till 500liter. jag tycker dock att 20 w ska räcka till ett kar med en vattenvolym på 500l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med om föregående talare. ah okej trevligt jo jag hade väll den tanken när jag startar upp min kub att draken samt någon murena o annat skoj kommer få gå där i. min lille drake har nu blitt mer o mer intreserad av att vara framme nu efter lång tid. tror att den har stört sej lite på cromisen som stimmar runt i baljan ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen beror det nog på vad du vill ha bort.Svävalger parasiter eller så.Köpte ett JBL 39W med en liten pump kom ej ihåg nu på natten vad det är för någon hur många liter altså.Men i handboken stod det att om man ville ha bort parasiter osv så skulle 39W räcka för ett kar runt 1000liter om man använde den pump jag använde men om jag skulle bara ta bort svävalger så skulle jag ha större flöde genom UV-c men kom inte ihåg om det var 2000 liter uv-c skulle räcka till.Kan vara svårt att förstå min beskrivning har 40 i feber och svårt att konsentrera mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur effektivt UV-filtret är beror till stor del på vilken typ av akvarium man har. Har du ett akvarium utan inredning (typ försäljningsakvarium) så klarar UV't mer än dubbelt så stort akvarium jämfört med ett fullt inrett revakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki.. som sagt kommer det att vara ett revakvrium med en del inredning och lär väl ha rätt befolkat med fisk.. pumpen kommer jag försöka placera bakom revet där det är lugnare då jag förstått att parasiterna håller hus där primärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De "håller till" där fisken sover, dvs inne bland LS'en. Men har du hyfsat bra drag i burken så är jag övertygad om att man uppnår önskad effekt även med pumpen placerad i sump, avrinningsbox eller varsom, så länge man ser till så att vattnet rör sig inne bland stenen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...