Gå till innehåll

Hur ordnar man elen i sitt sumputrymme


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Se till att ha lite drag igenom skåpet så slipper du fukt på väggarna i skåpet. En vanlig datorfläkt kopplad på 5V på en gammal mobil-laddare löser den biten.

Conrad säljer en väldigt smidig kopplingsdosa med 5 eller 6 kontakter med separat brytare och gott om plats mellan kontakterna så du får plats med timers och väggbulor. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att ha lite drag igenom skåpet så slipper du fukt på väggarna i skåpet. En vanlig datorfläkt kopplad på 5V på en gammal mobil-laddare löser den biten.

Conrad säljer en väldigt smidig kopplingsdosa med 5 eller 6 kontakter med separat brytare och gott om plats mellan kontakterna så du får plats med timers och väggbulor. :)

Jo, men ska man ändå inte tänka på att det är de facto ett våtutrymme?

Jag ska kolla in den på Conrad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir inte mer våtutrymme mer än rummet karet står i om du bara har tillräckligt med ventilation. Allt vatten ryms ju i behållare. Förhoppningsvis iaf. :)

Du har ju rätt i det.

Men man kanske ska undvika att ha kontakterna ovanför baljan om man har utrymme. Jag kommer nog försöka sätta dom på ena kortsidan... men då sticker väl sladdarna ut och bara blir i vägen, alla kontakter är ju inte vinklade... Sedan kommer jag troligen ha en separat jordfelsbrytare på husjacket utanför. Jag har redan fått 220 V genom kroppen i mitt befintliga kar... brrr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du bör se till att ha är en loop på kabeln så att det inte kan rinna in vatten från sladden och ner i uttaget, har du möjlighet så sätt kontakterna högre upp än vad sump, skummare och pumpar sitter, så minimerar du den risken.

Kikar du i min tråd om min kub i min signatur, så kan du i första inlägget se hur jag hade mina kontakter placerade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du bör se till att ha är en loop på kabeln så att det inte kan rinna in vatten från sladden och ner i uttaget, har du möjlighet så sätt kontakterna högre upp än vad sump, skummare och pumpar sitter, så minimerar du den risken.

Kikar du i min tråd om min kub i min signatur, så kan du i första inlägget se hur jag hade mina kontakter placerade.

Det ser riktigt bra ut. Det är ungefär samma lösning som jag själv tänkt mig. Jag funderar däremot om jag ska installera en liten skiva mellan sumpen och utrymmet brevid där elektronik, doserpumpar mm kan få husera. Det utrymmet får då också en liten egen fläkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan hålla med om att det inte klassas som våtutrymme enligt regelverket. Dock tycker jag att man själv skall klassa det som ett "våtutrymme" för sin egen säkerhet.

Mitt akvarie står i vår tvättstuga som inte heller det klassas som våtutrymme men min elinstallation är IP44 som är den klassen man skall ha utomhus och i badrum inom vissa avstånd från dusch mm. För mig känns det bra att ha det så men det är inget krav.

Men som Laggeman säger så glöm inte loopen på anslutningskablarna samt att kanske ha en JFB för din egen säkerhet.

IP-Klasser mm

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...