Gå till innehåll

Vilka MH och T5 rör är bra att kombinera?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är påväg att beställa en ny ramp till mitt projekt.

Jag satsar nog stor på en Giesemann Infiniti 2x250 + 4x54W (alt 2x54)

Det jag inte riktigt har bra koll är vilka kombinationer av Giesemanns lampor som blir riktigt bra?

Sedan tänkte jag höra om man ska satsa på 4 eller 2 T5:or?

Gisesmanns lampor hittar man här

http://www.giesemann.de/18,2,,.html

MH finns i :

Megachrome Marine: 12500 K

Megachrome Coral: 14500 K

Megachrome Blue: 21000 K

T5:or är (Powerchrome T5)

Pure Actinic: Peak 421 nm (Kelvin inte angivet)

Midday: 6000 K

Actinic Plus: 22000 K

Aquablue plus: 15000 K

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort är karet? Inte 140 l som i din profil antar jag.

Jag har 2 x 250 MH och 2 x 54 T5 till mitt 580 liters kar och tycker att det fungerar utmärkt. 14500 K på Metallhalogen och "Pure Actinic" på T5 skulle bli mitt val. Högre Kelvin på MH blir för blått för min smak men det är ju många som gillar det. Ska du ha 4 T5:or så kan du ju köra t.ex. 2 st Pure Actinic och 2 st Actinic Plus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Megachrome Marine 250W ger 14500 lumens.

Megachrome Coral 250W ger 12500 lumens.

Jag tycker personligen att många väljer allt för blå belysning. Med lite lägre kelvintal får man mkt mer "tryck" i ljuset. Sen kan man använda T5'or till att balansera upp ljuset och ge korallerna den där lilla extra kicken i färgerna.

Men det är personlig smak som avgör...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Har inte du kört med LED förut? Varför byter du till MH?

Kör själv med MH (Giesemann system 230) nu. Tänkte köpa en Giesemann Infiniti till mitt nya projekt, men är även sugen på att prova LED.

Det stämmer med att jag kör LED till mitt nuvarande kar. Men denna gång bygger jag ett större kar och vill ha erkännt bra belysning där jag får en stor möjlighet att påverka ljuset. Det fungerar säkert att exprimentera på LED:en men det är knepigare med att hitta rätta lampor. LED är definitivt i akvarievärlden för att stanna.

Sedan så blir mitt kar mer estetiskt tilltalande med en hel armatur ovanför karet (120 cm) medan det skulle bli flera enheter av den LED-modell jag har idag. Sedan så för fläktarna på MaxSpect 160 G1 fortfarande för mycket oväsen och tyvärr så hittar jag inga ersättningsfläktar som är tysta och passar (80x80 och endast 15 mm tjocka)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vil minas jag länkat till denna tidigare, men iaf, här kommer den igen:

http://www.icd.se/index.php?main_page=product_info&cPath=67_141_146_151&products_id=704&zenid=ed45924dc1adbd59f0d886f4ec3a79f7

50 pix är ju rätt så överkomligt. Vil du inte vänta på att de får in den i lager så finns denna också:

http://www.icd.se/index.php?main_page=product_info&cPath=67_141_146_151&products_id=1332

Lite dyrare, men finns på lager iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...