Gå till innehåll

Nystartat kar. Söker tipps.


Wooook

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada.

Jag har ett nystartat kar på 110l.

Mitt nuvarande närmsta problem är ytavrinning. Har hittat en del bra produkter för detta men bara på andra sidan stora havet =) (USA).

Där brukar dom tydligen kallas "ower flow box".

Finns det någon med tipps på annan lösning eller vart man kan köpa en liknande produkt häromkring. Jag vill helt enkelt slippa köpa den från USA. då det tar både lång tid och är inte speciellt billiga. Borde finnas något på närmare håll.

Det är något sådant här jag söker.

EshoppsOverflowBox.jpg

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla glada.

Jag har ett nystartat kar på 110l.

Mitt nuvarande närmsta problem är ytavrinning. Har hittat en del bra produkter för detta men bara på andra sidan stora havet =) (USA).

Där brukar dom tydligen kallas "ower flow box".

Finns det någon med tipps på annan lösning eller vart man kan köpa en liknande produkt häromkring. Jag vill helt enkelt slippa köpa den från USA. då det tar både lång tid och är inte speciellt billiga. Borde finnas något på närmare håll.

Det är något sådant här jag söker.

EshoppsOverflowBox.jpg

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar ödmjukast.

Kina it is =)

BTW. lär återkomma både med bilder och en massa dumma frågor =).

Tack!

Glömde säga välkommen till sg i mitt tidigare inlägg, men säger det nu istället! =)

ska bli kul att se bilder på ytterligare ett kar.. och du, det finns inga dumma frågor.. i denna värd finns det så fruktansvärt mycket att ta till sig så det finns inget slut :P så fråga på så kan nån förhoppnignsvis ge dig den info du behöver =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa kinaversionen om du vill ha de tyst.

Den har bara ett rör ner medans Perfect Reef har 2 och är konstruerad så att man kan köra en tyst hävert till sumpen.

//NiXoN

Med risk för att låta näsvis. Men absolut inte meningen. Jag vill bara veta.

Har du några erfarenheter av Perfect Reef?

Min tanke är att med 2 slangar låter det mer. En slang som inte forslar luft borde bli tyst medans en slang som inte har konstant flöde låter. Kanske hickar. =). Såklart kan 2 slangar normalt ha ett större vattenflöde. förutsatt att det är samma diameter. Men det framgår inte vad jag kan se.

Så jag gissar att den som låter mins, är den som har närmst mitt flöde. Oavsett en eller 2 slangar.

Däremot hävert efekten kanske är grejen för att få det tyst. De har jag ingen aning om.

Tacksam för svar och tankar jag har gärna fel. =)

BTW. Tack alla som har önskat mig välkommen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går också att bygga overflow själv. Här har du en extrem bugdetvariant, som dock fungerar utmärkt:

http://www.ciklid.org/forum/showpost.php?p=772626&postcount=31

En skiss som förklarar principen, förutom att skissen saknar det viktiga lufthålet i andra kröken:

http://www.ciklid.org/forum/showpost.php?p=772738&postcount=59

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Perfect Reef stående i hyllan, jag skippade budjetuppgraderingen o köpte ett helt nytt kar så den blev alldrig använd.

Och för att låta lite dryg ;) så visst du har heeelt fel...

En slang som inte forslar luft och utan backup, låter som om du planerar ett parkettbyte;)

Det hela fungerar som följer.

Rör 1 från boxen har utloppet lägre ner än rör2.

Du har då en reglerventil på rör 1 som du stryper flödet med så att den tar 95-99% av vattnet. Detta resulterar i att du inte får luft i röret(det är luften som gör att de låter).

Rör 2 har då en liten stril som inte skall låta något vidare alls.

Jag har själv 2 kar med detta system(dock borrat men samma princip gäller).

Beklagar om mitt skrivande blir lite asketiskt ibland, men jag försöker oftast bara vara hjälpsam och saklig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Perfect Reef stående i hyllan, jag skippade budjetuppgraderingen o köpte ett helt nytt kar så den blev alldrig använd.

//NiXoN

OK... logiken jag tänkte va: Slangar med 100%vatten låter ju aldrig. Så ju närmre ju tystare. Men vist. Jag håller med det kan va för riskabelt.

Så jag litar på dig.

Du nämner en ytterligare mycket intressant grej. Att du har vad jag söker på hyllan. Intresserad av att sälja den till mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...