Gå till innehåll

Tåliga koraller till instabilt akvarium


Spade

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har redan en tråd här på forumet angående akvariet (Flickvännens 64 liters) men tänkte slänga iväg en fråga här angående koraller. Det börjar nämligen dra ihop sig för inköp av någonting roligare än levande sten (även om 6 kg dito har räckt som underhållning de senaste 4 veckorna =) ).

Vi känner oss nämligen lite osäkra på vad som skulle kunna överleva i vårt akvarium. Lite specifikationer

Volym: 30 l

Sump: ~5 l (varav biobollar tar upp ca 3 liter)

Pump: 500 l/h

Nivåvakt: Som vi inte litar på och som ibland fortsätter fylla på trots att flötet är under vatten så salthalten svänger lite upp och ner vilket är obehagligt (den har löpt amok 3 ggr hittils och fyllt på med typ 3 liter vilket nästan fått akvariet att svämma över så nu sköter vi påfyllningen manuellt medan vi funderar på hur vi ska göra med nivåvakten)

Skummare: Billig italiensk som följde med när vi köpte akvariepaketet (Vi vet inte riktigt om vi litar på den heller då vi nästan aldrig har behövt tömma koppen överst, iofs har vi som sagt bara levande sten och sniglar så då kanske det är normalt att bara behöva tömma skummarkoppen varannan vecka då den är ca halvfull men det känns lite konstigt)

Som ni förstår har vi fått det vi betalade för, nämligen billig halvdann teknik =P så om någon har förslag på tåliga koraller så tas de tacksamt emot. Och är det någon vars akvarium invaderas av någon särskilt snabbväxande korall så kan vi även tänka oss att adoptera en liten bit ;-)

//Johan & Linnea

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Det är jag som är "flickvännen". Våra värden är som följer:

NH3 = 0,035 ppm

NO2 = 0,05 ppm

NO3 = 0 ppm

KH = 2,8 meq/liter eller 7,84 dKH om man vill ha det i den enheten istället

NO2 är alltså fortfarande lite högt, men hoppas att det kommer stabiliseras om någon vecka eftersom akvariet varit igång i ca 5 veckor. Annars verkar de andra värdena ligga inom ramen för "godkänt" än så länge. Vi använder Red Sea's tester, alltså inte pappersremsor utan flytande tester.

Ricke: Vilka arter av de fotosyntetiska mjukkorallerna skulle du rekomendera? Jag kommer nog falla för de charmiga "Nemosarn" så jag vill gärna ha någon korall som kan fungera som substitut till en anemon för Clowner. Stenkoraller kommer jag försöka undvika eftersom jag inte vet hur bra ljuset är som vi använder, och vad jag förstått så ska mjukkoraller ha mindre behov av bra ljus än stenkoraller, så tänkte börja med bara mjukkoraller och se hur det går.

Tack för svaren! Och tack på förhand!

MvH Linnea

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...