Gå till innehåll

Jacob & Lindas MicroReef


jacob.forssman

Rekommenderade inlägg

Jag har sedan ca en månad ett refugium i en avdelad del i sumpen med ytavrinning. Där brukar jag hälla ned lite phytoplanton och ibland lite "freshly hatched baby brine shrimps" när jag matar huvudkaret. När jag tände lampan där igår såg jag ca 5 st räkliknande tingestar, bruna och mellan en halv och 1 cm stora. Svårt att säga vad det är utan ett foto kanske men är det någon som har en aning om vad det kan vara?

mvh,

Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej,

Nu har jag delat av sumpen så att jag har en del med överrinning och där flödet kommer från en slang från röret mellan returpumpen och akvariet. Tanken är att det ska fungera som refugium och även som fragg del för akvariet.

Just nu har jag chato? (macroalg, ser ut som grön spagetti) där och jag har en hel del smådjur, vissa upp till 5 mm stora. Riktigt häftigt!!!

Nu till saken, jag har fragat en del ricordea florida som jag vill lägga i refugiet för att de ska få chans att fästa på gruset som jag har där och läka ihop. Frågan är vad jag ska ha för belysning. Jag har i dagsläget en lågenergilampa tror att den är på typ 10 W och ganska låg färgtemperatur. Det är en helt vanlig lampa inköpt i en vanlig lampbutik. Däremot verkar ricordeorna som jag lägger i refugiet inte tycka om ljuset eftersom de tynar bort. Det är ju samma vatten som i övriga akvariet så jag antar att det handlar om ljuset och inte om vattenkvaliteten.

Lampan är tänd mella 01:00 till 15:00.

Finns det någon med erfarenhet av ricorea som kan säga vilken typ av belysning som jag behöver.

Jo, just det. Måtten på refugiumet är h:30 cm d:30 cm b:20 cm.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett PC (power compact) rör blir nog bra för att hålla lite ricordea, skulle försöka få på ett så kraftigt rör som möjligt. Fördelen med dom är att det finns rör med bra spectrum för saltvatten och man får mycke effekt på liten yta.

Du behöver dock drossel etc för en sån ramp.

Det finns även växlampor (e27) med något bättre spectrum men jag har alldrig provat själv.

Annars så finns det LED lampor med E27 sockel som har en mix av blått o vitt med inriktning på salt(dessa är inte helt gratis). Förövrigt så funkar det att bygga nåt själv eller köpa en mindre komersiell ramp beroende på din ekonomi.

Mina förslag i korthet;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tipsa om att Aquatic Nature har en serie energisparlampor med E 27 sockel (vanlig stor sockel) 13 och 26 watt tror jag det är. De är till deras Solar Boy och någon annan armatur. De finns blandat vitt och blått bland annat. Borde gå att få tag i någon Stockholmsbutik.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...