Gå till innehåll

vilka dimensioner?


mr_alex

Rekommenderade inlägg

Hej! Ska starta upp ett 500 liters hörnakvarium med en sump på 54 liter. Min fråga är vilka dimensioner man ska ha ner till sumpen? ska borra hål idag så ett snabbt svar skulle uppskattas. returpumpen blir en new jet 3000 eller 1700 som pumpar lika mycket som numret på pumpen. med tryckhöjd inräknad pumpar new jet 3000 ca 2000 liter i timme. tänkte bygga en durso också.

funkar det med 40 mm durso och sedan smalnar det av till 32 mm i genomföringen och sedan 32 mm hela vägen ner? ska man ha slang som retur eller pvc? om pvc , vilken dimension?

tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör mitt standardsvar, skippa durso kör hävert istället, tyst säkert och användarvänligt.

54 liter är för litet som sump till ett så stort kar för att de skall vara praktiskt/säkert.

Du kommer att få svårigheter med överfyllnad vid elavbrott, jag har ett 140 liters kar som sump och skulle avråda från att gå under 100.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Niklas här, klart enklast med ett hävertsystem och enligt mig tystast också, enligt mina egna erfarenheter.

Två, eller tre, rör ner och ett i retur. Tex 2x25 eller 1x25 + 1x32mm ner sen ett 25mm upp.

Du kan se i min tråd om mitt senaste kar hur jag har gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...