Gå till innehåll

Tips & råd


JollyRoger

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag hade en dröm att skaffa ett saltvattenakvarium när jag var 10-12 år gammal. Jag blev avrådd då det var alldeles för komplicerat och dyrt. Och det var dyrt! Det var inte som att fråga om man fick köpa ett marsvin... Jag fick ge upp hoppet om ett akvarium. :-(

När jag var på semester i Egypten (Makadi Bay) så vaknade drömmen till liv igen efter fantastisk snorkling!

Har tittat runt lite här på forumet och blivit inspirerad. Men det verkar som det fortfarande är lite komplicerat och dyrt. Men nu kan man iaf förverkliga sin dröm. :-)

Har en del frågor och undringar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:

-Hur gick ni tillväga när ni började med saltvatten?

-Vad skulle ni göra annorlunda idag med de kunskaper ni har nu?

-Är det rimligt att starta med ett kar på 250-350 liter?

-Har ni tips på länkar och böcker? (svenska och engelska)

-Vad är ett uppskattat pris på ett 300-liters kar med tekniska nödvändigheter?

-Känner ni till några bra affärer i trestadsområdet eller Göteborg?

-Kan man vara borta från akvariet några dagar utan någon "akvarievakt"?

Det är några av de massa frågor som vimlar i mitt huvud just nu. Hoppas jag kan få hjälp med några.

Jag köpte en bok jag tänkte plöja igenom: The New Marine Aquarium av Michael Paletta. Har fått bra betyg på amazon. Är det någon av er som känner till den/läst den?

Tack så hjärtligt på förhand! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen.

Jag har haft saltvatten i nu i ca halvåret.

Så jag kan ge mina egna erfarenheter på dina frågor.

-Hur gick ni tillväga när ni började med saltvatten?

Jag och tjejen tog och började läsa lite på nätet, Frågade de 2 butiker som har saltvattenskunskap i gävle.

-Vad skulle ni göra annorlunda idag med de kunskaper ni har nu?

Jag skulle vara mer nogran med vilken teknik jag köpte till karet.

Köpte ett UV ljus som var anpassad för utomhusdammar och skulle funka till saltvatten, Nu i efterhand så vill jag påpeka att det var dumt köp. Det kan ha vart en orsak att till att några av mina fiskar strök med i början.

Sen köpte jag fel sorts pump. Sen skulla jag även tagit kontakt med någon i min stad som hade saltvatten, Det gjorde jag inte. Nu har jag god kontakt med en medlem som har hjälpt mig mycket.

-Är det rimligt att starta med ett kar på 250-350 liter?

Jag skulle säga ja, Jag körde på 260 liter från start. Hade jag fått göra om hade jag nog landat på 400 liter. Jag anser att om du verkligen vill satsa på denna hobby så är det onödigt att köpa ett 100 liters kar för att bara byta ut det mot ett större ett halvår senare.

-Har ni tips på länkar och böcker? (svenska och engelska)

Denna sida är till en gigantiskt hjälp. Sen har du boken: Saltvattensakvariet av Daniel Knop på svenska som ska vara bra har jag hört.

Jag köte en på engelska från någon nätsida, Kommer ej ihåg vad den heter och den är utlånad.

-Vad är ett uppskattat pris på ett 300-liters kar med tekniska nödvändigheter?

100 kr per liter tror jag att någon sa till mig. Men du kan komma blilligare udan eller sluta upp med en större nota.

Mitt 260 liters gick nog på en del mer med fisk, Medan mitt 800 liter jag bygger nu ligger en bra bit under.

-Känner ni till några bra affärer i trestadsområdet eller Göteborg?

Jag tror jag passar på den frågan. :) Ska finnas info på denna sida

-Kan man vara borta från akvariet några dagar utan någon "akvarievakt"?

Med automatmatare och automatisk vattenpåfyllning kan du vara borta ett par veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bidra med lite butiker då.

Alla finns i vårat länkarkiv med.

Marinakvariet, Mölndal

Cilkidhuset, Lerum

Bioted Marine, Kungsbacka

Herkules Zoo, Göreborg (hisingen)

Föredrar dom tre övre, dom är lite mer inriktade på salt.

Se till att läs på ordentligt innan så du har ett hum om vad du ger dig in på.

Det är dyrare och knepigare än ett kar med guppy.

Hur dyrt beror på din plånbok och tålamod att vänta in begagnade saker, och framförallt vad man vill med karet. Bara fisk eller renodlat rev, skiljer sig en del.

Det finns några duktiga akvarister i trestadområdet som säkert kan tänka sig att surra lite över en kopp kaffe med en nybörjare.

Skicka ett PM till dom, åk och titta på deras kar, det ger oerhört mycket.

Kan tipsa om två direkt.

Tomas Ländström i Uddevalla

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9186

Jörgen Svärd i VBG

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16532

Har du vägarna förbi Götet är du välkommen till mig med på en kopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-Hur gick ni tillväga när ni började med saltvatten?

Jag var på samma bana som du, jag hade ett intresse för saltvattensfiskar som liten, men den ekonomiska aspekten på det hela var svår att försvara...

Nu på senare år när man får lösa sin egen ekonomi och med ett nyfunnet intresse kände jag att det var dags.

Till en början tänkte jag skaffa mig ett kar i storleken omkring 600-800L, men efter att ha räknat lite på den blivande el-räkningen kunde jag konstatera att elräkningen nästan skulle fördubblas, så det fick bli ett rejält mindre akvarium!

-Vad skulle ni göra annorlunda idag med de kunskaper ni har nu?

Jag måste tyvärr erkänna att jag var lite dåligt påläst när jag skaffade mitt kar. Att kontrollera vattenvärdena innan man tar över ett kar kan vara en mycket bra idé för att kunna se om den tidigare ägaren har lyckats få till en bra balans i utrustningen (om man nu väljer att ta över). Men kolla ändå gärna upp exakt vad det är för utrustning som följer med och om den är anpassad för karets storlek! En viss överkapacitet är generellt att eftersträva. Kolla gärna upp här på forumet eller genom litteratur vilka "siffror" du bör eftersträva.

-Har ni tips på länkar och böcker? (svenska och engelska)

Jag började med att läsa igenom Saltvattensakvariet av Daniel Knop tre gånger samt hoggade datorn för att grotta runt i forumet (och ändå var jag inte tillräckligt påläst).

-Vad är ett uppskattat pris på ett 300-liters kar med tekniska nödvändigheter?

Inte det minsta exakt pris går att ge! Det går att få precis hur dyrt som helst... men jag antar att du vill betala så lite som möjligt, så jag föreslår att du försöker fundera ut exakt vad det är du är ute efter, och därefter börja shoppa utrustning över en längre tidsperiod för att kunna hitta riktiga fynd på begagnatmarkanden. Det finns många tusenlappar att spara jämfört med att köpa allt nytt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej ja man ska nog börja med ett hyffsat stort akvarium som du nämde typ 200 liter då kan man känna av svajjiga värden o det blir inte så dyrt med vatten byten sen om man märker att det är ett intresse som varar så är det bara ta på dig spenderar byxorna! ska själv starta upp ett 1300liters akvarium om 1 år när huset står klart! just nu nöjjer jag mig med mitt 600 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...