Gå till innehåll

Starta akvarium i Kina.


twe141

Rekommenderade inlägg

Vi kan nog inte göra mer än ställa krav på våra handlare och hoppas att de tar sitt ansvar och ser till att produkterna kommer från etiska förhållanden. Bör ju inte bara gälla saltvattenshobbyn utan allt vi konsumerar.

Absolut du kan göra mer än ställa krav på handlare. Ställ krav på dej själv. Det är konsumenterna som skall ställa kraven på sina inköp. Gör dom inte om de inte svarar upp till era krav.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dynamitfiske är mer komersiellt fiske för mat/foder, de vi har i karen kommer inte därifrån.

Cyanidfiske är annars en gammal synd som kopplats til vår bransch men det är på väg bort då fiskarna blir rätt skadade.

Det är inte så roligt för fiskarna heller...

Fördelen men fisk som säljs till akvarier i europa är att den fångas ofta med små handhållna nät.

Man får mer betalt per fisk och behöver inte ta upp dom volymer som det blir då man fiskar matfisk.

Det finns nåt fint reportage där dom lokala fiskarna berättade om hur mycke bättre reven såg ut nu med nätfiske i små volymer. Man behövde inte längre åka lika långt och det gick ungefär lika snabbt som cyanid, samt att man slapp alla besvären man fick av cyaniden.

Sen förekommer säkerligen en del mindre korrekt fiske, men jag tror det är påväg att bli bättre. Jag menar inte att hobbyn är helt "grön" men den har nog mindre inverkan än många tror, saltvatten är inte så stort som många vill intala sig att de är.

Asiater har en helt annan syn på djurhållning/miljö och de tror jag inte vi kan påverka hur vi än gör...

//NiXoN

Gammal synd,på väg bort. Berätta mer du verkar ju vara insatt i detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du har mycke bättre koll än jag Ted;)

Jag har bara läst på de jag hittat på webben om just etiken inom salt då jag ofta får frågan. Vi har även gamla familjebekanta från Vietnam med ett intresse för akvaristik som berättat en hel del, tråkigt nog så har vi börjat tappa kontakten.

Sen har jag självklart ett eget intresse för att bibehålla hobbyn på en bra etisk nivå för eget välbefinnande samt offentlig Pr.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...