Gå till innehåll

Lågljus koraller??


Benke

Rekommenderade inlägg

Många mjukkoraller klarar sig med rätt så lite ljus. Jag har ett gäng knappar på en sten i min sump som tycks klara sig utan någon som helst direkt belysning, de får dagsljus från omgivningen. Nu växer de inte och förökar sig, och jag vet inte hur länge de kommer klara sig, men det kan ju ge en fingervisning om att det faktiskt går o ha koraller lite ljus. Sen finns det ju även koraller som inte lever på ljus alls som går alldeles utmärkt att ha också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller som klarar sig utan ljus behöver matas istället och dom flesta arter är på gränsen till omöjliga.

Det finns undantag som Tubastrea som går att hålla om man matar den med jämna mellanrum.

Man måste dock vara försiktig för att inte övermata den då maten ruttnar i korallen och dödar den.

Dom icke fotosyntetiska gorgonerna är inte direkt lämpliga i vanliga kar, dom brukar dö sakta under ½-1 år.

Därav är det svårare att se om man har en fungerande matregim och lämpligt flöde för dom. I dom fallen det fungerar bra brukar det handla om specialkar med tung riktad matning.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...