Gå till innehåll

Fråga om carpetanemon & frenatus


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Ja jag har alltså nyligt köpt ett par av franatusclown och en anemon som tidigare gått i en kompis akvarium i 7 år..

Honom som är ruggigt stor och aggressiv har nått märkligt beteende för sig.. hon viftar jättesnabbt med bakdelen så att all grus yr upp upp och håller på att gräva och böka runt i gruset i största allmänhet..

är detta ett vanligt beteende bland dessa clowner?

iaf så är vattnet konstant grumligt pga av detta..

men till följdfrågan..

Då clownen håller på att bäka så här så yr det runt massa ditrius hela tiden.. detta lyckas alltid lägge sig rakt på carpetanemonen så att denna är mer eller mindre täckt av ditrius.. just kring munnen där det är som en grop ligger det alltid massa skit.. vilket känns som att det kanske inte är så bra för enemonen..

Jag har flera gånger försökt rikta pumpar mot enemonen för att hålla borta skräpet men då flyttar sig alltid anemonen till en ny plats där det är lite cirkulation och så uppstår problemet igen..

Kan denna ditrius ansamling på anemonen vara skadligt? och hur undviker jag detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova att lägga en flat sten eller en skärva av en oglaserad blomkruka under anemonen bredvid foten kanske de slutar gräva. De behöver ett fast material att lägga äggen på. Gör du en bildsökning på google: "amphiprion frenatus egg" får du upp några träffar. Och äggsamlingarna är på stenar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...