Gå till innehåll

solkorall


Fagerberg

Rekommenderade inlägg

hej tror dem heter så men vet inte , köpte iallefall en solkorall för några dagar sen men nu börjar den krypa ur sitt skelett , har hänt så med mina andra koraller som också har skelett , vet inte om jag har fel på något i karet eller vad som står på ? mina euphyllior är stora och fina men lyckas sällan med såna här koraller som bygger skelett :( kalcium och magnesium värdena är bra tillochmed lite för höga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej tror dem heter så men vet inte , köpte iallefall en solkorall för några dagar sen men nu börjar den krypa ur sitt skelett , har hänt så med mina andra koraller som också har skelett , vet inte om jag har fel på något i karet eller vad som står på ? mina euphyllior är stora och fina men lyckas sällan med såna här koraller som bygger skelett :( kalcium och magnesium värdena är bra tillochmed lite för höga.

Hur menar du att den kryper ur sitt skelett? Att polyperna expanderar?

Du får beskriva hur den står i karet, ljus, värden m.m. För att det skall gå att gissa sig till vad det kan röra sig om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du att den kryper ur sitt skelett? Att polyperna expanderar?

Du får beskriva hur den står i karet, ljus, värden m.m. För att det skall gå att gissa sig till vad det kan röra sig om.

nej att den liksom kryper in och lämnar skelettet , den liksom dör, den står lite halv strömt , 50cm från metallhallogen ljuset som går 3.5 timme och blå ljus 9 timmar. kalcium ca 500mg och magnesium ca 1400mg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta en bild också.. jag har också solkoraller.. en gul o en grön ,, (tubastrea) matar man dom så brukar det inte vara något direkt problem.

mvh manne

ska se om ja kan få en bra närbild , inte säkert men vad matar du dem med ? och hur gör du ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej att den liksom kryper in och lämnar skelettet , den liksom dör, den står lite halv strömt , 50cm från metallhallogen ljuset som går 3.5 timme och blå ljus 9 timmar. kalcium ca 500mg och magnesium ca 1400mg.

har du läst på något om korallen innan du köpte den ? , korallen behöver inget ljus för att leva.. dock massor med mat.! det du beskriver är att den svälter ihjäl i princip.! dvs krymper ihop tills den dör..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du läst på något om korallen innan du köpte den ? , korallen behöver inget ljus för att leva.. dock massor med mat.! det du beskriver är att den svälter ihjäl i princip.! dvs krymper ihop tills den dör..

mvh manne

nej jag har inte läst något alls om den , för jag hittade inget på denna sidas sökmotor och på google står allt på engelska :( tips vore kanon =) mat ? vad ? hur ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

korallen i sig ska stå utan direktljuse helst.. den kräver inget ljuse för att leva.. däremot så vill den ha tex tinad artemia/mysis i massor.. fixa någon typ av spruta eller dylikt så du kan punktmata rakt över den. utan detta så lär den tyna bort helt o hållet..

gör du detta 2-3 gånger i veckan så ska du se att den kommer igen! viktigt är att försöka mata alla polyperna hälst, inte bara några i mitten typ.

http://se.reeflex.net/tiere/629_Tubastrea_faulkneri.htm

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

korallen i sig ska stå utan direktljuse helst.. den kräver inget ljuse för att leva.. däremot så vill den ha tex tinad artemia/mysis i massor.. fixa någon typ av spruta eller dylikt så du kan punktmata rakt över den. utan detta så lär den tyna bort helt o hållet..

gör du detta 2-3 gånger i veckan så ska du se att den kommer igen! viktigt är att försöka mata alla polyperna hälst, inte bara några i mitten typ.

http://se.reeflex.net/tiere/629_Tubastrea_faulkneri.htm

mvh manne

jasså , trodde dem silade plankton och annat skräp hehe , då förstår jag , så man ska bara lägga det mitt i kransen så tar den det själv sen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej jag har inte läst något alls om den , för jag hittade inget på denna sidas sökmotor och på google står allt på engelska :( tips vore kanon =) mat ? vad ? hur ?

Det finns översättare, så vad lär man sig av detta till nästa gång??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Solkoraller kräver lite omsorg i form av matning, som framkommit. Min har bara polyperna ute på kvällen och natten, och jag brukar försöka punktmata en stund efter ljuset släckts typ 2ggr/vecka. Jag har ett tunt plaströr som jag fäst en spruta på i ena änden, och suger upp tonad cyklops. Brukar underlätta att stänga av cirkulationen under matning och att försöka mota bort räkor som gärna stör och stjäl maten annars. Lycka till..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jasså , trodde dem silade plankton och annat skräp hehe , då förstår jag , så man ska bara lägga det mitt i kransen så tar den det själv sen ?

om polyperna får kontakt med maten så löser den det själv.. allt du behöver o göra är att se till att den får chansen till det.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ni skulle med andra ord säga att det inte är en svårt korall så länge man matar den? Har sett dem ett par gånger men låtit bli att köpa dem för jag läst att de ska vara svåra. Mata klarar man ju av. :)

jag upplever korallen som sådan ganska lätt så länge den får rikligt med mat, o vettiga vattenvärden , men där kommer kruxet, hålla bra vattenvärden med mycket mat i omlopp i karet. jag kan tex ta tre kuber med artemia i en spruta o ge mina lpser , inkl solkorallen och det märks på att jag får skrapa rutorna dagen efter.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Solkoraller kräver lite omsorg i form av matning, som framkommit. Min har bara polyperna ute på kvällen och natten, och jag brukar försöka punktmata en stund efter ljuset släckts typ 2ggr/vecka. Jag har ett tunt plaströr som jag fäst en spruta på i ena änden, och suger upp tonad cyklops. Brukar underlätta att stänga av cirkulationen under matning och att försöka mota bort räkor som gärna stör och stjäl maten annars. Lycka till..

Sent from my iPhone using Tapatalk

ja precis , mina räkor flög på den , riktigt jobbiga var dem :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja precis , mina räkor flög på den , riktigt jobbiga var dem :S

ge räkorna mat först på annan plats(med samma mat) så dom blir lite upptagna en stund , då kan du ge solkorallen undertiden. solkorallen är relativt snabb på att ta upp maten när den får chansen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ge räkorna mat först på annan plats(med samma mat) så dom blir lite upptagna en stund , då kan du ge solkorallen undertiden. solkorallen är relativt snabb på att ta upp maten när den får chansen.

mvh manne

okej , jag får testa det men nu dök mina fiskar på sprutan också haha , fan det e riktigt jobbigt ju :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej , jag får testa det men nu dök mina fiskar på sprutan också haha , fan det e riktigt jobbigt ju :S

dom lär sig snabbt var maten kommer , då menar jag fiskarna.. du får mata på med pellets osv först så dom är lite lugnare innan du kör i artemian eller mysisen. fiskarna o räkorna kommer alltid o äta en del , men det gäller o lura dom lite så solkorallen får första chansen en liten stund. jag gör så att jag slänger en kub med artemia/mysis rakt i streamer pumpen , då blir det rörelse i hela karet med maten, sen en pust på solkorallen vilket ger den lite tid.

man får testa lite olika metoder så kör du med den som funkar bäst.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...