jizeta Postat 21 april 2010 Postat 21 april 2010 Hej!Har ett RSM 130 med lite låga värden på Ca och Mg...Just nu ligger Ca på 360 och Mg runt 1250.Har varit och införskaffat mig FM's SALT Balling CALCIUMCHLORIDE DIHYDRATE samt MAGNESIUMCHLORIDE HEXHAHYDRATE. Dessa tänkte jag blanda i 1,5L PET-flaskor.Nu undrar jag om det finns någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig med hur detta ska doseras för att uppnå målnivåer på 450/1350? Jag förstår nämligen inte mycket av beskrivningen på burken och ännu mindre av Aqua Calcylator.Måste jag köpa till ytterligare tillsatser?Tacksam för svar... Citera
Ferngren Postat 21 april 2010 Postat 21 april 2010 Vad har du för KH-värde?Ska du fortsätta att dosera manuellt eller med en doserpump?Hur har du tänkt blanda salterna, dvs vilken koncentration?Gå annars in på www.faunamarine.de och kolla in hur du blandar. Citera
jizeta Postat 21 april 2010 Författare Postat 21 april 2010 Redan försökt gå in där med sidan kan inte visas...har inte KH värdet i huvudet men återkommer så fort jag kollat det...är på jobbet fortfarande...Ang. koncentrationen så vet jag inte vad som är lämpligt...så jag är ytterst tacksam för svar. Finns det ingenstans där det står att si å så mycket pulver/liter vatten ger en ökning med si å så många ppm?? Citera
Ferngren Postat 21 april 2010 Postat 21 april 2010 Redan försökt gå in där med sidan kan inte visas...har inte KH värdet i huvudet men återkommer så fort jag kollat det...är på jobbet fortfarande...Ang. koncentrationen så vet jag inte vad som är lämpligt...så jag är ytterst tacksam för svar. Finns det ingenstans där det står att si å så mycket pulver/liter vatten ger en ökning med si å så många ppm??Jag råkade skriva fel adress. Evileye la in rätt. Tack På hemsidan står det hur du ska göra balling-lightblandning och du kan även räkna ut där hur mycket du ska hälla i för att korrigera dina värden till önskade.Att sedan köra Balling Light för att hålla värdena stabila beror på hur mycket som förbrukas, vilket du själv endast kan mäta och få svar på.Jag kollade som snabbast och svaret för en engångsinsats att höja värdet blev förenklat Calcium: 33 gram över 10 dagarMagnesium: 76 gram över 11 dagarJag hade nog doserat det över tre dagar och sedan mätt igen. Lös bara upp det i osmosvatten innan du häller i det. Citera
jizeta Postat 22 april 2010 Författare Postat 22 april 2010 Efter ett vattenbyte har jag nu Ca 1410 och Mg 310...Kh ligger på 7,4 Är detta acceptabelt. Enda jag har i kalkskeletts-väg är en gungia och den har börjat vitna i kanterna... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.