Gå till innehåll

Hjälp med Balling.


jizeta

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har ett RSM 130 med lite låga värden på Ca och Mg...

Just nu ligger Ca på 360 och Mg runt 1250.

Har varit och införskaffat mig FM's SALT Balling CALCIUMCHLORIDE DIHYDRATE samt MAGNESIUMCHLORIDE HEXHAHYDRATE. Dessa tänkte jag blanda i 1,5L PET-flaskor.

Nu undrar jag om det finns någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig med hur detta ska doseras för att uppnå målnivåer på 450/1350? Jag förstår nämligen inte mycket av beskrivningen på burken och ännu mindre av Aqua Calcylator.

Måste jag köpa till ytterligare tillsatser?

Tacksam för svar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Redan försökt gå in där med sidan kan inte visas...har inte KH värdet i huvudet men återkommer så fort jag kollat det...är på jobbet fortfarande...

Ang. koncentrationen så vet jag inte vad som är lämpligt...så jag är ytterst tacksam för svar.

Finns det ingenstans där det står att si å så mycket pulver/liter vatten ger en ökning med si å så många ppm??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Redan försökt gå in där med sidan kan inte visas...har inte KH värdet i huvudet men återkommer så fort jag kollat det...är på jobbet fortfarande...

Ang. koncentrationen så vet jag inte vad som är lämpligt...så jag är ytterst tacksam för svar.

Finns det ingenstans där det står att si å så mycket pulver/liter vatten ger en ökning med si å så många ppm??

Jag råkade skriva fel adress. Evileye la in rätt. Tack :)

På hemsidan står det hur du ska göra balling-lightblandning och du kan även räkna ut där hur mycket du ska hälla i för att korrigera dina värden till önskade.

Att sedan köra Balling Light för att hålla värdena stabila beror på hur mycket som förbrukas, vilket du själv endast kan mäta och få svar på.

Jag kollade som snabbast och svaret för en engångsinsats att höja värdet blev förenklat

Calcium: 33 gram över 10 dagar

Magnesium: 76 gram över 11 dagar

Jag hade nog doserat det över tre dagar och sedan mätt igen. Lös bara upp det i osmosvatten innan du häller i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...