Gå till innehåll

vad är så kallat "dustfoder"?


milk

Rekommenderade inlägg

  • 5 månader senare...

Vad går krill under?

Är det något av dessa foder som "kommer till liv igen" efter man tinat dem? Funderar på om jag skulle göra så att jag petar ner dom i refugiet för att få dem att förökas där utan att någon är å käkar dem samtidigt som en del hela tiden kan få åka med pumpen upp i visningskaret. På så sätt får man ju konstant utfodring :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krill är större än artemia, dustfoder handlar om att det är smått och svävande för filtrerare.

Dvs sånt du inte riktigt ser form/partiklar på i karet utan de blir mer som en dimma.

Det finns torkad/lagrad micromat som skall komma till liv när man har det i vattnet.

Är fodret fryst så är sannolikheten för reanimation låg, man får tänka på hur celler och cellväggar påverkas av frysning speciellt på marina organismer/blötdjur som innehåller en hel del vatten.

Sen finns det undantag med djur som klarar nedfrysning, Arcticreef kan nog berätta mer om minst en tålig liten krabat(ända ner på genetisk nivå;))

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, så enklaste sättet till konstant utfodring är alltså om jag sitter vid karet hela tiden och pillar ner mat (eller bygger nån form av utfordare som kontinuerligt tinar maten).

Jag och Benke hade en diskussion om huruvida frysmat tappar näring om man fryser om dom (många foder är ju snabbfrusna för att behålla cellstruktur och liknande).

Nu börjar vi komma lite långt off topic, hoppas det inte gör så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyll en petflaska med vatten, fyll på med foder, lägg i frysen, rör runt i den emellanåt så inte all mat lägger sig på "botten".

Sen sätter du flaskan i sumpen (Upp-och-ner, ovan ytan), så den kan droppa ner konstant i karet allt eftersom det tinar upp innuti flaskan.

Finns en DIY på en sådan konstruktion här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv testat fast med flingor, pellets och cyklop-eeze, funkade klockrent, men det var för mycket vändande att jag gav upp efter två flaskor.

frys flaskan halvfull med endast vatten, liggande. när det fryst så fyller man på med mat + resten av vattnet och lägger den i frysen igen vänd åt samma håll som vid första frysningen, då blir det ett skikt av mat i mitten och inget vändande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge det finns andra sorters mat från ON i frysdisken hos din lokala handlare så bör de kunna ta hem detta också. :)

En kompis frågade en lokal handlare som har en del av ON's sortiment, men fick reda på att deras leverantör, Dogman, inte har den tillgänglig. Dock så skulle säljaren göra efterforskningar på om det fanns möjlighet att få Dogman att ta hem den produkten. Jag är mycket nyfiken på vilken effekt man kan komma att se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...