Gå till innehåll

1400 L planeringsstadiet


chelmon

Rekommenderade inlägg

Hej Robert , åk till BIOTED I KB och kolla ,han har det mesta hemma , 1-0 till KZ , eller gör en egen , det är standard ventilations rör , sticksåg och bågfil kommer man långt med , fast just nu kör jag utan ,och det är skönt att slippa det ljudet ,det finns inga tysta skummare , inte till mina öron i alla fall mvh stefan

post-1262-1446891981759_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prata med Ted i Kungsbacka. Du kan säkert ta med en skummare hem och testa. Han är väldigt tillmötesgående och som jag ser det mycket kompetent. En förebild för saltvattenshobbyn.

Det här med ljud är högst inviduellt. Jag själv har en KZ och är inte speciellt nöjd med ljudet. Jag låter den gå på natten och stänger av den på morgonen så att inte familjen ska behöva lida.

Vad du kan titta på är hur långt från glaset som pumpen är placerad. Ju närmare glaset pumpen sitter destå mer vibrationer fortplantar sig ut i möbeln. Deltec har sina pumpar placerade högre upp, men jag vet inte hur bra dom är..

Men jag håller med Stefan, det är alldeles för mycket pengar och väsnas för mycket.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,den mindre KZ har en vanlig aquabee 3000 pump , det är ingen höjdarpump ljudmässigt ( det är en riktig skitpump ) , KZ medium har en Aquabee UP 5000 pump den är bättre , på UP 2001 eller 3000 pumpen är det en vanlig rotor med keramisk axel ( eheim modell) , på UP 5000 pumpen och alla BK pumpar samt Lagunas större pumpar byter man hela innanmätet , rotor axel och inpeller är en del , och dom snurrar alltid åt samma håll , sådana pumpar är tystare , lite rotor bilder , bild 1 aquabee up 3000 bild 2 aquabee up 5000 bild 3 och 4 BK och laguna ,mvh stefan

post-1262-14468919817981_thumb.jpg

post-1262-14468919818047_thumb.jpg

post-1262-14468919818113_thumb.jpg

post-1262-1446891981817_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...