Gå till innehåll

Till er som fäst ramp i taket!


Mr Harlequin

Rekommenderade inlägg

Plugg och skruvkrokar, eller expanderbult. Beroende på vad för belysning vi snackar om. Stora massiva hemmabyggen har jag skjutit upp med expander, och små vanliga designer ramper har hängt med vanliga plugg. De väger inte speciellt mycket i jämförelse med vad pluggen tål.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen är en 10x54 Ati ramp.

Vet du vikten på rampen?

När du vet det och vet hur många fästpunkter du vill ha hade jag kollat på Christer T länk och försökt köpa sådana. Visst det kan hålla med "noname" men är det värt dom få kr det handlar om.

Lycka till

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska använda expanderbult så tycker jag att du ska välja en vanlig pinnexpander och borra hålet 4-5cm djupare än vad som behövs, då kan du den dag du vill återställa taket till original bara slå in bulten och spackla igen hålet. Använder du med ögla så får du bila upp taket runt om eller slå av bulten, i vilket fall som helst så blir det mycket arbete att återställa.

Sen kan man ju fundera på om du behöver den hållfastheten... Den bulten som det hänvisas till kan du utan problem hänga upp en stor personbil i ett par bultar!

Jag tycker det räcker alldeles utmärkt med brunplugg alt blåplugg (om man är känslig) och sedan sätta en vanlig krok i, det håller för 10ggr mer än vikten på rampen.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp metallexpander med krok alternativt gummiexpander så behöver du inte bekymmra dig. jag skulle aldrig sätta upp någonting med plugg i ett tak och då har jag sålt infästning i tre år

/Robban

Kanske dax att byta leverantör? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kroken kan du skruva ur och sen bara slå upp resten precis som du skriver och blå plugg håller i en vägg för max 20 kg, vilket mest bygger på att du fyller hålrummet i tak ska inte plugg användas överhuvudtaget då produkten inte är gjord för det.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vikten vet jag faktiskt inte, Står inget på ATIs hemsida.

En fråga till: är det någon som stör sig på spridningen av ljuset från belysningen i rummet? Ska ha karet i vardagsrummet. Vet ej om jag ska bygga ett överskåp eller ej.

Det kan ju vara något störande om rampen hamnar i lite för hög höjd, då försvinner för mycket ljus ut i resten av rummet, det du kan göra om du inte vill bygga en huv är ju att bygga som en "kant" runt akvariet som du har huven nersänkt i. Du får mer ljus ner i akvariet men inte samma värmeutveckling som om du hade haft alltihop innuti en huv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hängde upp 50 kilos enheter till ett ljudtak med bruna plastplugg. Det har inte trillat ner trots 15 års spelande, det är både tungt, och vibrerar, så det om något skulle ha lossnat. sitter väll bortåt 500 plugg till det bygget. (20-25 enheter) Det blir ett gäng plugg till var och en, så visst, vikten blir nog inte mer än 4'a ish Kg st.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hängde upp 50 kilos enheter till ett ljudtak med bruna plastplugg. Det har inte trillat ner trots 15 års spelande, det är både tungt, och vibrerar, så det om något skulle ha lossnat. sitter väll bortåt 500 plugg till det bygget. (20-25 enheter) Det blir ett gäng plugg till var och en, så visst, vikten blir nog inte mer än 4'a ish Kg st.

B!

Då får du plocka ner dom omedelbart, för det går ju inte ;)

Dom lär nog sitta kvar oavsett vad ni gör med dom!

Om man nu ska använda expander så tänk på det jag skrev tidigare att Hilti HA 8 Takögla inte är demonterbar då denna är av "butterfly" modell och kan med lätthet monteras med handen och expanderar linjärt med belastningen, dvs ju hårdare du drar destu mer expanderar den. Den går EJ att skruva ut, men det finns liknande produkter som går att skruva ur.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha lite spänning i livet gör som alla glada amatörer här, kör vanlig enkel plastplugg. Vill du göra det ordentligt som en yrkesman hade gjort - använd expander. Ditt val.

När det gäller att få bort "ströljus" behöver man inte bygga en stor huv. Jag har använt en upprullbar gardin från Ikea (se bild) Min är ganska genomskinlig och skuggar bort en del ljus men vill man så finns helt "ljustäta".

kvallsstund.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...