Gå till innehåll

Röda alger


matsgd

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har ett litet problem med röda alger, i mitt RSM 130, som inte vill försvinna. Jag mäter fosfat och nitrat, men värdena i vattnet är noll (enligt mätningarna i alla fall). Se bifogad bild - röda alger (och en del gröna trådalger). De röda sitter som attan på stenar. Jag kör med UltraPhos, och har även prövat Salifert Phosphate eliminator. Jag har dragit ner matningen av fiskar till varannan dag och dragit ner belysningen från 10 timmar till cirka 8.

Har någon något tips på vad göra? Känns algerna igen?

mvh

Mats

post-4364-14468919805346_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som cyano eller dinos. En pest som kommer utan vidare ibland, kan vara svår att få bukt med. Hur länge har karet varit igång?

Karet har varit igång cirka 1.5 år. Är inte cyano ganska lätt att suga bort (även om de kommer tillbaka)? Dessa sitter fast ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyano lägger som en filtmatta och ofta kan man se små bubblor i dom. De är lätta att damsuga eller borta bort... Fast de kommer snabbt tillbaka.

Sitter dom fast så är det något annat.

Det var precis vad jag trodde också. Så vad sjutton är det som sitter fast på mina stenar då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan för lite om alger men ofta kommer de när de blir obalans i karet. Det kan vara något litet och enkelt som gör att det blir en "ny kung" i algvärlden. Cyano kommer oftast av detta (enligt vad jag lärt mig från zeovit-forumet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...