Gå till innehåll

Optiwhiteglas?


linkano

Rekommenderade inlägg

ca 500 kr

Det låter väldigt billigt! När jag letade runt i höstas så slutade jag på 800:- för 0,75kvm 8mm vanligt glas.

När jag frågade runt hos glasmästare och akvarie butiker här i stockholm så skulle en ruta 150x50mm i 8mm optiwhiteglas kosta runt 2000:- (skilde några hundralappar mellan dom olika ställerna)

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som kollat upp priset på 10mm Optiwhite? Letar efter pris på en ruta på 100x70cm, dvs 0,7m2.

kör på opti om du får chansen erik!

jag har ju sett laggemans kub med opit resp min egen.. hade blivit opti om tillfället hade kommit.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på opti!

Att lägga ner så mycket pengar på hobbyn som vi gör och sedan snåla på burken är bara dumt (min pers åsikt).

Lite bevis på varför man inte bör snåla:

attachment.php?attachmentid=37070&d=1253199163

attachment.php?attachmentid=39019&d=1256990285

Allt i burken ser bättre ut och det som ska vara vitt blir vitt även när man tittar genom glaset. Efter man sett skillnaden är man fast i opti-träsket =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diamantglas, är det samma som Optiwhite men med ett annat namn?

Optiwhite och low iron, är även det samma sak med olika namn?

edit: Kan det där verkligen stämma!?

När jag räknade på min framruta som är 100x70cm så får jag en summa på 612kr inkl. moms, skuret och klart. När jag pratademed min byggare lät det som det snarare skulle hamna på nånstans mellan 1500-2000kr, men han ville inte ge mig ett svar innan han hade priserna svart på vit.

Det är en väldigt stor skillnad på pris där...får mig att misstänka att optiwhite och diamantglas är 2 olika saker..!?

Vet att jag hört folk som byggt med 2 eller 3 sidor optiwhite och pga det kostade karet det dubbla mot samma kar byggt i enbart vanligt glas. Undrar om det inte var Illustratörens burk, men jag kan ha fel!

Eller kan det vara så att du menar att det är 500kr resp. 700kr EXTRA /m2 för diamantglas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEj Läste inte hela ditt svar innan upptäckte jag nu, Priserna som jag skrev avser glaset o är inte tilläggspriser eller dyl, Det man bör tänka på att det tillkommer frakt o emballage ca 1500-2000kr. Men du som bor nära Örebro har du inte ringt o kollat om du kan få köpa direkt av Martin G Andersson?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Nej, jag har inte kollat med någon. Det är Chrille på C-life som byggt karet vi skall köpa. Har inte själv kollat några priser på egen hand.

Martin G Andersson, är det en säljare eller en firma? Kan de flesta glasmästare ta hem sådant glas, eller är det bara särskilda säljare som har avtal med SGG? Har ju en glasmästare här i Fjugesta...kanske t.om han kan ta hem sådant.

Tål helt klart att funderas på. Får tipsa min byggare om det, eftersom han inte hade några problem med att byta ut önskade rutor om jag så önskade (karet ännu i drift fram till juni/juli och varit så senaste 1-2 åren).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt onödigt att köra med opti på baksidor eller sidor utan insyn.

Ska du ha en burk stående i ett hörn behövs ju bara två sidor med opti, allt annat kör man med floatglas.

Blir ju klart dyrt om karet ska stå i mitten av rummet och man ska ha alla sidor i opti. Men fan va fint de skulle va!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv kommer jag ha ett kar med måtten 100x65x70 med insyn från 3 sidor. Med ovanstående priser från SGG skulle det i mitt fall bli 1593kr för 3 sidor 10mm, polerade i överkant.

Sen tillkommer ju då frakt och embalage... Vikt för glaset ca 41kg (25kg/m2).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det här var helt klart intressant. bara att hitta nån som är pedant på att limma ihop det hela så är saken biff. slipade kanter på karet gör mycket för helhetsintrycket. stämmer verkligen dom priserna? får ta å slå dom en signal på måndag. går och funderar på en uppgradering och har ett begagnat kar på lut, men skulle man kunna beställa ett i optiwhite så är det ett alternativ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jo, men att sitta och hosta ur sig priser är väl ingen konst? Tala om vart man kan köpa ovan nämnda glas för 500 kr m2. Jag kan som ni ser INTE göra det. C-life hänvisade till Globefish, Globefish har antagligen silicon i öron och ögon för dom svarar inte på mail ens. Men som sagt, säg bara vart glaset säljs....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stigigemlas företag skall tydligen ha skrivit kontrakt med företaget i fråga så genom det företaget lär du kunna köpa det...men skulle bli förvånad om inte även andra företag kan handla genom SGG.

Ring SGG å se vem de hänvisar till när det kommer till prisuppgifter mm...kanske hittar du personen i fråga här i tråden? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stigigemlas företag skall tydligen ha skrivit kontrakt med företaget i fråga så genom det företaget lär du kunna köpa det...men skulle bli förvånad om inte även andra företag kan handla genom SGG.

Ring SGG å se vem de hänvisar till när det kommer till prisuppgifter mm...kanske hittar du personen i fråga här i tråden? ;)

Hej Hopp

Det stämmer, Stig har erhållt en prislista på glas som jag tror kommer bli förmånlig.

Tyvärr säljer man inte glas till privatpersoner direkt men som Datate skriver så är även andra företag välkomna =) På SGG Emmaboda Glas hemsida ser man vilket försäljningskontor som ligger närmast Ert företag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att leta efter svar här är lika givande som att fråga sofflocket. Eller prisuppgifterna här som att säga "i Thailand kostar en öl bara 2 kr, ja, sen tillkommer resan dit förstås". Vad har jag som privatkund för nytta av att tillverkaren tar 500kr/m2 när jag inte kan köpa det för det priset? Frågan är och var: vad är lägsta pris, och var finns nämnda glas inom hämtavstånd till mig i S-tälje?

Med de priser som nämns i tråden fattar jag inte varför man isåfall bygger akvarier i vanligt glas?

Kanske ska ställa frågan till er som HAR låtit bygga akvarie med Optiwhiteglas: Vad blev merkostnade mot vanligt glas? 500kr/m2?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...