Ignörd Postat 17 maj 2010 Postat 17 maj 2010 Tjena!Min mussla ser verkligen inte trevlig ut längre, (hur vacker som helst igår).Manteln på musslan är ute på hälften av musslan och på andra delen ser det ut som att den håller på att dö =(Har gjort nya vatten tester idag för att se om där fanns något som var fel.Värden: Temp: 27,9Salinitet: 1.025PH: 8.0Alkanitet: 8,4dKHNitrit: 0,05ppmNitrat: 5ppmMg: 1400ppmAmmonium: 0ppmCa: 450ppmFosfat: 0,25ppmMg och Ca är lite höga, men inte farligt höga eller? Nitrat är också lite hög, men har varit det sedan jag skaffa fiskar, matar för mycket. Någon som har en fundering på vad felet kan vara?Kan det vara min mjukis som legat över den och stört den, och därför vill den inte "släppa ut" manteln?Tacksam för all hjälp. Citera
_Manne_ Postat 17 maj 2010 Postat 17 maj 2010 har du ett rsm med orginal belysning så se till att den sitter högt o inget skymmer ljuset.. den verkar inte sådär stor så matning är aldrig fel heller.mvh manne Citera
Laggeman Postat 17 maj 2010 Postat 17 maj 2010 Sitter den fast eller är den lös? Hur ser isf foten ut om den är lös? Maskar kan komma in underifrån och äta upp den den vägen om man har otur. Citera
Ignörd Postat 17 maj 2010 Författare Postat 17 maj 2010 har du ett rsm med orginal belysning så se till att den sitter högt o inget skymmer ljuset.. den verkar inte sådär stor så matning är aldrig fel heller.mvh manneDen sitter ca i mitten av akvariet, och inget som skymmer den. Vad rekomenderas att man matar musslor med?Sitter den fast eller är den lös? Hur ser isf foten ut om den är lös? Maskar kan komma in underifrån och äta upp den den vägen om man har otur.Den sitter fast i en sten, köpte den på stenen, men kanske ändå är så att maskar finns? Citera
Ignörd Postat 24 juni 2010 Författare Postat 24 juni 2010 Tyvärr inte så bra, mussla dog efter ca 3 dagar efter jag startat tråden, vet inte alls vad felet kan varit faktiskt. Har en annan mussla som sitter i gruset, och den mår och har mått prima hela tiden (och den musslan har jag haft lika länge). Citera
Dykaren Postat 25 juni 2010 Postat 25 juni 2010 Små musslor är mycket känsligare än lite större. De behöver ofta stödmatning med phytoplankton och liknande. Citera
Ignörd Postat 25 juni 2010 Författare Postat 25 juni 2010 Hehe i detta fall var det den stora som "försvann" medans den lilla mår prima.. Citera
NiXoN Postat 25 juni 2010 Postat 25 juni 2010 Du har inga pyramidsnäckor som käkar på dina mussor?//NiXoN Citera
Ignörd Postat 26 juni 2010 Författare Postat 26 juni 2010 Nee inte vad jag kunnat se, dom ska väll alltid vara "framme" vid manteln? För på natten är det inte alltid så lätta att hålla koll tyvärr. Citera
NiXoN Postat 26 juni 2010 Postat 26 juni 2010 Jag hittade såna under musslan och det var inte så få av dom heller.Har nästan gett upp på att hålla musslor, dom verkar dra till sig allt elände som en magnet;)//NiXoN Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.