Gå till innehåll

Revpelare av LS


battle_royal

Rekommenderade inlägg

Tänkte bygga en revpelare på Levande sten..

undrar lite olika tips vad man bör tänka på och vilket lim man ska använda som är bäst.. eller om man kan använda akvariesilikon o sätta ihop stenarna?

nån på SG som kan har gjort detta som kan komma med lite tips?

Mvh Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig testat men hört att modellen borra och buntband kan fungera bra.. Buntbanden täcks av kalkalger och koraller sen ändå.. och en modell till som man kan köra för sig eller köra i kombination med buntbanden är att du borrar och kör PVC rör igenom och såklart har en väldigt stabil botten sten!

/R

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här skulle jag göra:

Hitta två platta stenar och en hel del mindre bitar.

En platt sten blir din bottenplatta. Borra hål i den och sätt i ett PVC-rör

Ta sedan de mindrew stenarna och borra hål i do och trä på röret. Avsluta sedan med den sista större stenen.

Alla stenarna vilar på varandra och PVC-röret hindrar det från att välta.

Jag skulle troligen också använda cement för att få det lite snyggare och mer stabilt.

Men det är bara min idé som jag själv tänkte innan jag köpte en färdig revpelare. Orsaken att jag förkastade idén är att det kommer att bli mörkt kring botten och det då inte fungerar så bra med SPS:er, som jag kommer att ha massor av efter hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han skrev:

The initial aquascape was performed using 4 rocks. I had chosen rocks that had good shape and when put together looked as if they originally were a single piece. I then drilled a 3/4 hole through the rocks leaving the top and bottom rock only half drilled. I slid a piece of PVC pipe through them into the base and capping it with the top rock.

Tack ! det var just denna bilden jag fick insperationen ifrån:) men ahr inte kyckats hitta den igen! synd att han bara inte hade skrvit hur han gjorde den...lr så har jag bara missat det:S

Mvh Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack turboadde måste ha missat det!

och tack ferngren! ja det var nått liknande jag har i mitt huvud..men tror du inte det behövs kanske lite silikon emellan så dom verkligen sitter?

ni e verkligen snabba med svaren här:) me like!

Mvh Micke

Du kan alltid köra med KZ:s cement. (KorallenZucht) Finns oftast i de butiker som saluför zeovitprylar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...