Gå till innehåll

key led


chelmon

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har köpt mig en st Key led 24Wide med cree leds. Ljuset är jag mycket mycket nöjd med.

Så som jag ser det lite kort.

Det finns 5brytare på Led driv steget. Som styr på och av för var radda av leds. Det finns 3rader så till detta gå det åt 3 knappar. Sen en knapp för fläktar samt en knapp för moonlight på eller av.

Detta betyder att om du skulle vilja ha en timer till olika funktioner så blir det mer avancerat (förvisso så kanske det inte är så vanligt men iaf.)

Det mer vanliga behovet som jag ser det är att man inte vill logisk styra på eller av på hela Led drivaren. Detta skulle inebära att man tex stänger av alla funktioner på natten och på alla på morgonen. Så kan man göra men då går man miste om den mycke snygga moonlight belysningen. Jag tycker det är ett minus för att det finns lite för få inställnings möjligheter på Led-drivsteget.

(jag tror jag kommer på något vis "tjuvkoppla" Moonligt till någon konstant hög nivå så att den alltid är på.)

Kuriosa kan vara att man får faktiskt med en digital timer med 3st nät kontakter. om jag inte mins fel så kan dessa ställas med 12st på och av tillfällen i en liten display. Men detta är inte till någon nytta. För LED drivare drivs med en ström matning och kan bara slås på elller av. (Lite svårförklarat. förlåt om jag gör det rörigt)

I mitt fall så har jag lite för hög ljud nivå från fläktarna. Men i mitt fal så har jag fel på en av 4 fläktar som gör att jag har ett "orrande" ljud. Detta gör att jag har svårt för att bedöma hur tyst den är i normalfallet. Kanske kanske att man kan stänga av fläktarna. Den är nämligen inte så varm när dom är på. Men jag har inte hitintills vågat/hunnit laborera med detta.

Jag tycker armaturen är av hög finnish. Känns bra och med de tillhörande profilerna så kan man montera den på många olika kar storlekar.

Så försöka summera detta lite röriga.

+ Ljusstyrka.

+ Hög finnish, möjligheter av install.

+ mycket prisvärd, Mycket bra bemötande av försäljaren.

- Styrmöjlighet för på och av för funktioner.

Tyvärr känns det som att detta blev lite rörigt. Så testa att fråga mig. Så ska jag försöka reda ut det på bästa förmåga efter utifrån mina erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med MH är väl inte så stor gentemot LED, men som jag ser det så finns det en del billigt på begagnatmarknaden när det gäller MH, vilket ger ett hyfsat lågt inköpspris. 150 och 250W MH kontra en 160 eller 230W LED med en doppvärmare till är väl i stort sett det samma i driftskostnader. Men som sagt, LED kommer starkt, det är väl lite på tiden. :)

Fördelar med LED är väl annars riktat ljus, låg driftskostnad, låg värmeutveckling vilket gör det utmärkt om man kör kallvattenskar alternativt kar med huv typ RSM där värmeproblem annars visar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kast att man inte kan styra moonlighten.

Just to make sure.

Man kan slå på och av den. Med en av de 5knapparna. Men om man sätter timer på strömförsörjningen. Så kommer alla funktioner slås på eller av samtidigt.

Alltså man kan inte sätta timer på de enskilda funktionerna.

Detta tycker jag är lite synd. Men man kan inte ha det på minus klonsidan i en jämförelse mot Tex MH. Jag har inte set någon MH med Moonligt inbyggt över huvudtaget. Där med än mindre med separat timer för just den funktionen.

Min uppfattning i nuläget är att dom har en hel del kvar att utveckla men dom har redan sprungit om MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hei!

Vedrørende valg av lys type så er det jo mange faktorer som det må ta hensyn til, da tenker jeg litt på f eks hvor akvariet skal stå? Er det i en stue hvor en ikke ønsker støy, blir armaturen innebygd eller blir det en åpen løsning?

Om du ikke ønsker lyd fra armaturen hadde jeg prøvd og unngå armaturer med vifter og heller sett på en DIY HQI løsning med ekstern elektronisk ballast.

Jnad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...