Gå till innehåll

Köp av 100-150 l akvarium


seb1989

Rekommenderade inlägg

Hejsan.. Jag har nu ett kar på 45 l som än så länge gått prima.. Ganska lowtech har jag kört. Det är ett guppyhotell med 3 filterfack bak som jag kört med filter"kuddar" eller vad man säger i första facket, aktivt kol, biobollar och och keramik makaroner i andra facket och 2 st pumpar i tredje.. Det har funkat fint att köra så med regelbundna vattenbyten. Men!! Tänkte nu då skaffa ett helglasakvarium på ca 150 l som då inte har något filterfack. Undrar då hur jag ska gå till väga för att få till tekniken på bästa sätt utan sump.. Har koll på cirkulation och ljus. Men När det kommer till filter, skummare och den biten blir jag inte klok.. Är det så att jag kan köra med en streampump och endast skummare Och nån typ av ytavrinning eller om jag måste ha ett något typ av filter. Eller om det är är bättre att skaffa ett innerfilter med pump + en streampump och skippa skummaren.. Låter väldigt krångligt det där med skummare med vattennivån och belastning, bubblor osv. Så snälla, om ni har möjlighet att göra en dum lite klokare så skriv. MVH sen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En påhängskummare, sen är saken biff. Krångla inte till det mer än nödvändigt.

Alternativt styckar du av en kammare i karet där du sätter skummare och de filter du vill ha.

Finns flera som gjort så här, antingen en hörna eller en hel bit av gaveln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh. Okej! Då försvinner problemet alltå med överskummning och set där med attman måste hålla precis rätt vattennivå osv antar jag? Funderade också på en filterkammare, men då funderade jag på hur man ska få vattnet att passera rätt genom filterna om man nu har en kammare i ena hörnet tex. För nu harjag ju det så att vattnet åker ju in längst uppe till vänster och passerar alla kammare för att jag har pumparna i tredje kammaren.. Så alltså. Hur ska jag bygga upp den filter kammaren för att det ska bli rätt? MVH seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! Tack... Men För att få lite koll på vad jag kommer att behöva förr skummare, skulle en sån funka till 100 -150 l? Har väl tänkt att köra ett kar med ganska mycket olika koraller och kanske 2 st clowner.. Eller blir det för hård belastning för en sån skummare..? Kanske någon har förslag på en annan påhängskummare för ett rimligt pris om en rio nano inte skulle funka? Tror i alla fall jag letar upp ett lämpligt juwel akvarium med en färdig filterkammare där man kan stoppa i lite aktivt kol och lite sånt gott, uppgradera ljuset och skaffa nån streampump och en smidig ytavrinning. Så det är bara det där med skummare som är ett frågetecken.

Har också en annan fundering kring skummare, om det nu är så att man kan köra en skummare som rio (ifall den nu inte räcker till) om man då kan kompensera det med regelbundna vattenbyten, eller skulle det bara bli kasst och skummaren då blir värdelös ? Eller kanske om man också kan kompensera med mer levande Sten så den biologiska filtreringen bli bättre?

/ SEB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes yes.. Ska kika efter nån sån.. Känns bara klurigt att hitta nått beggat som man behöver och vill ha... Men , kanske har man tur.. Tänkte också höra med folk som har erfarenhet av juwel akvarium och origanal ljuset i dom.. Har kollat ut ett juwel rio 125 l.. Om det är nått man kan ja t5 rör i eller hur man kan göra föf att få till lyset bra.. Om det är bättre att köpa en ny armatur kanske? Och så fall hur många rör borde jag ha, vilka rör, och vad borde watten ligga på till ett sånt kar?

Ber om ursäkt om jag har mycket frågor och verkar dum, men vill bara lära mig:)

MVH seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej.... om vi säger så här då... om jag har ett kar på ca 130 L tex, vi säger ca L90*B40*H/djup50. skulle det räcka att köpa en t5 armatur på 2*39w eller 2*54w med ett vitt och ett blått rör..? eller är det för lite?

om man kollar runt på armaturer är dom med fler rör och högre watt mycket större än vad akvariet blir så är egentligen bara dom armaturerna med två rör och upp till 54 watt som skulle passa...? eller borde man kombinera t5 med mh osv... är heller inte sugen på att bygga och pussla med ljuset själv.. så, vad tror ni?

/seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade köpt 2 st dubbelramper för 90cm bredd, vet ej i huvet om det är 54w eller 39w, men 4 rör skulle funka.

Jag har 4*24w i mitt 45L (2 vita + 2 blå) och det är perfekt tycker jag, skulle inte vilja ha mindre iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...