Gå till innehåll

Emilys och Alfreds RSM 130


EmilyH

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

Ännu en med red sea max 130! Verkar ganska populärt!

Är helt ny inom salt och detta ska bli ett spännande äventyr!

Karet har vart igång i 3 veckor på söndag, just nu är det ca 12 kg LS i, men ska inhandlas lite mer inom kort, det finns också 4 turbos sedan en vecka tillbaka, dom verkar dock trivas där man inte kan se dom, baksidan av LS osv!

Ni verkar vara pålästa på detta stället, så hoppas ni kan hjälpa mig om det är så att det blir problem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Peter!

Idag har jag tagit lite tester:

Salinitet: 1.022

Nitrat: 0

Nitrit: 0.05

pH: 8.2

Amm: typ ingenting

Mag: 1320 ppm

Alk: 1.2 meq/l

sååå, vad tror ni? låter det bra?

Har sett att många höjer sin salinitet till 1.025, varför?

Tacksam för svar!

Förresten, hur tusan laddar man upp bilder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salinitet: 1.022

Har sett att många höjer sin salinitet till 1.025, varför?

Nu ska jag försöka få till det här inlägget utan att låta dryg men det är lite knepigt. Salthalten kan mätas på flera olika sätt men salthalt eller salinitet anges i en enhet som heter psu (practical salinity unit), vilket är ungefär samma sak som gram/liter. Andra sätt att ange vilken salthalt vattnet har är att ange vattnets densitet, relativa densitet, brytningsindex eller ledningsförmåga. Jag är rätt säker på att du har angett vattnets relativa densitet dvs vattnets densitet relativt vanligt vattens densitet. Då vattens densitet är olika vid olika temperaturer så måste man veta två olika temperaturer för att värdet på den relativa densiteten ska betyda någonting, temperaturen hos det testade vattnet och temperaturen hos det vanliga vattnet.

Normalt sett så brukar man anse att haven i genomsnitt har en salthalt på 35 psu beroende på vilka temperaturerna är vid relativ densitet så kan det vara lika med 1,025 eller 1,0265 (vid de temperaturkombinationer som jag sett användas i vår hobby). Så när folk använder en relativ densitet på 1,025 så har de antagligen valt det värdet för att det är samma som snittet i havet (vilket bara stämmer om de har koll på temperaturerna eller har tur).

Jag antar att du mäter salthalten med den till RSM medföljande hydrometern, i instruktionerna till den finns det två tabeller, en som visar hur man ska översätta mätvärdet till psu om det testade vattnet är 25 grader och en som visar på skillnaden i mätvärde för olika temperaturer vid en viss salthalt.

Det korta svaret var alltså: för att det är den vanliga salthalten i haven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alk: 1.2 meq/l

sååå, vad tror ni? låter det bra?

Det låter väldigt lågt, standard i sverige iaf är att man anger värdet som KH (karbonathårdhet) som mäts i tyska grader. 2,5 meq/l är lika med 7 dKH vilket anses vara medel i haven och vad man brukar anse vara minimum i ett akvarium.

Läs igenom den här artikeln, det är en bra början för att lära sig kemin.

EDIT: Glömde skriva det, om du inte har doserat en himla massa kalcium så tror jag snarare att det är ett mätfel som gör att Alk/KH verkar vara så lågt, 1,2 meq/l = 3,3 dKH.

Ändrat av mano
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom Manne antar att 1,2 meq/l är lågt (jag kan inte den enheten) så undrar jag vad du har för Kalcium (Ca) värde?

Ca - KH - MG samspelar med varandra.

Ca bör ligga runt 420

KH 7-9

MG runt 1350

Dessa värden är främst viktiga att hålla stabila när man får i stenkoraller, då dessa använder detta för att bygga skelett. Utan stenkoraller borde vanliga vattenbyten 1 ggr per vecka räcka för att hålla dom i balans.

Om ändå obalans sker så får man tillsätta lite av det som saknas.

Här kan det också vara problem med att olika mätprodukter inte stämmer. Jag råkade ut för det. (Kontrollera detta genom att någon annan får mäta ditt vatten och ge dig en referens, förslagsvis din akvariebutik eller någon nyvunnen vän på SVG)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...