Gå till innehåll

Vilka tillsatser/spårämneslösningar använder ni?


JensJ

Rekommenderade inlägg

Jag kör ett RSM130 med RED SEA Coral Pro och osmosvatten. Hittills verkar allt fungera ypperligt. Akvariet har varit igång lite över en månad. Nu börjar jag fundera på tillsatser och spårämnen och undrar: Vilka använder ni? Jag har hittat t.ex Salifert All-in-one etc men detta är en djungel. Helst vill jag ha ett enda preparat och inte tolv flaskor. Några tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enda chansen att ett All-in-one preparat ska fungera i längden är att man gör många och stora vattenbyten. Alla akvarium är olika och konsumera olika mängder med spårämnen. All-in-one preparaten innehåller däremot ett slags genomsnitt av ämnen som till 99% säkerhet inte stämmer helt överens med ditt akvarium. I längden får du då alltså brister på en del ämnen och överskott på andra ämnen... och det kan du bara jämna ut genom vattenbyten.

Jag brukar rekommendera att man som nybörjare håller koll på och tillsätter Kalcium, Magnesium och Karbonater. Håller man dessa på bra nivå så blir akvariet mycket stabilare.

Vilket märke man väljer är inte livsviktigt. Salifert, Grotech, Seachem med flera gör bra grejer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra frågor Laggeman.

Jag har inga stenkoraller men önskar ha detta. Även en mussla står på önskelistan. Jag har kört karet ett kort tag och undrar om delvattenbyten verkligen kan räcka för att fixa rätt nivåer i långa loppet.

Dykaren:

Tack för tipset. En följdfråga. Tillsatser enligt bailingmetoden ska ske med Na för att kompensera för kloridjoner. Min fråga: Är kloridjonöverskott skadligt? Jag har drivit växtakvarium och där tillsätts CaCl2 utan att kompensera för natrium. Vari ligger skillnaden som gör att saltvattensakvariet inte kan hantera ett kloridjonöverskott? Kanske borde jag starta detta som en separat tråd?:smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...