Gå till innehåll

Mitt första 63 liters


Jonte93

Rekommenderade inlägg

Tja, har precis köpt mitt första akvarium som är på ca. 63 liter.

Jag undrar vad man bör ha för ljus kombination i en T5 ramp med 2 st T5-lysrör och ett blåljus?

Vilka koraller kan man ha i ett sånt?

vilka sorters fiskar är lämpliga?

Har ni några allmäna råd så får ni gärna skriva de.

//John

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ett blått o ett vitt räcker nog allt till mjuk koraller, du ska väl ha Ls sten. En sak som du inte ska ha o det är för bråttom låt det gå sin start period fullt ut, Jag har alla fall fått mina kar att funka bäst på den metoden, läs om andra,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror Kjell läste det första inlägget som att han hade två T5-rör varav ett var blått.

Hur man fördelar ljuset är upp till en själv. Ljusstyrkan från ett blått ljus kan vara fullt tillräckligt för att vissa koraller skall trivas och växa fint, men det är mycket mer än ljusstyrkan också, det gäller att ha så bra spektra som möjligt med rätt våglängder också. Många tycker ju att mest blått ljus är det finaste och där kan man ju ändå se både tillväxt och trivsel bland koraller.

Det där med ljus är ju väldigt mycket att läsa och lära sig om. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har ett 63cm akvarium så antar j at vi pratar om 2x24w + kanske 9w blåljus ? eller = mjukoraller knappar och skivanemoner mm.Har ett 100l med 150w mh mina stenisar växer bra med den belysningen. Rören du ska ha beror på tycke och smak (färg ) men 10000-15000k borde funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har ett 63cm akvarium så antar j at vi pratar om 2x24w + kanske 9w blåljus ? eller = mjukoraller knappar och skivanemoner mm.Har ett 100l med 150w mh mina stenisar växer bra med den belysningen. Rören du ska ha beror på tycke och smak (färg ) men 10000-15000k borde funka.

Ja det har du rätt i.

Okej, har inte färg någon betydelse för tillväxten överhuvudtaget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Tja, nu är man tillbaka efter sommaren.

Under sommaren har jag funderat på djur jag skulle kunna tänka mig att ha. Efter mycket tänkande fram och tillbaka så har jag blivit sugen på att prova en mantisräka.

Har dock inte bestämt mig för vilken sort.

Sen har jag tänkt på koraller men har inte kommit fram till något..

Jag tar gärna emot tips och idéer på vilken typ av mantis man kan ha som inte är för svår och även vilka korall arter som passar i mitt kar.

Tack på förhand

/John

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det har du rätt i.

Okej, har inte färg någon betydelse för tillväxten överhuvudtaget?

Mjo, till viss del har det.

Mest är det en estetisk fråga.

Jag hade satsat på, ett actinic rör 20000 kelvin eller mer, och ett vitt rör på runt 10000 kelvin. Det ger ett lite blåare ljus som man gärna eftersträvar i saltkar, det tar fram dom fluorocerande färgerna på koraller bättre. Och dom rören har oftast spikar på våglängderna som fotosyntesen kräver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den bankar gärna sönder sten och annat för att bygga bo av det... jag har en G. chiragra, nära släkt med ternatensis... finns det bara sand och sten funkar de... de kommer däremot möblera denna sand och sten som de vill ha den... det kan innebära att banka sönder stenkoraller eller riva loss mjukkoraller från stenen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...