Gå till innehåll

Rör vs. slang?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Vad är fördelen med installera en sump/refugium med rör kontra slangar?Rör känns ju mer gediget, men jag vet inte om jag kan få till det bra med alla vinklar jag i så fall kommer behöva installera. Att använda mig av slangar till durso och returledning skulle lätta upp installationen avsevärt, men det känns dumt att ens tänka på att lägga pengar på att dra slangar för att sen upptäcka att det var bortkastade pengar varpå man får ett riktigt bry med att fixxa ihop rör till ett kar som redan går med fisk å allt.

Jag kommer köra med hembyggd överrinningsbox och flödet tror jag kommer landa på nån stans omkring 1500L/h

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Att använda rör kan kännas tryggare om man är rädd för att vatten ska sippra mellan slang och slangklämma tex. Alternativt att strips eller slangklämma skulle släppa, det är ju också en tråkig grej.

Ner i sumpen från karet kör jag båda delar, mest för att jag gillar o köra med rör och dels för att slangen var den smidigare lösningen där den sitter.

Upp i karet igen så har jag rör, mest också för att det är svårt att köra med T-koppling utan att köra med rör. Det går med slang också, men det blir än fler orosmoment tycker jag med än fler slangklämmor/strips.

Nackdelen med rör är att de kan fortplanta vibrationerna bättre från en pump till möbeln och vidare ut i väggar och golv. Har du väl limmat ett rör så är det också svårt att göra om utan att behöva locka isär mycket av rörsystemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PVC-slang? Finns det sån som är helt slät invändigt? Jag kan ha fel, men är inte PVC-slang sån räfflad som sitter kopplad till diskmaskiners avlopp och liknande? Idag har jag en 20mm tryckluftsslang som skickar runt vattnet i det (än så länge) fristående refugiet. Liknande slang hade jag kunnat tänka mig att använda med ordentliga slangklämmor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PVC-slang? Finns det sån som är helt slät invändigt? Jag kan ha fel, men är inte PVC-slang sån räfflad som sitter kopplad till diskmaskiners avlopp och liknande? Idag har jag en 20mm tryckluftsslang som skickar runt vattnet i det (än så länge) fristående refugiet. Liknande slang hade jag kunnat tänka mig att använda med ordentliga slangklämmor.

Nej, den är hyfsat slät både utvändigt och invändigt.

http://www.akvarieudstyr.dk/Saltvand/PVCFittingsRør/PVCgråflexslange/PVCgråflexslange25mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Att använda rör kan kännas tryggare om man är rädd för att vatten ska sippra mellan slang och slangklämma tex. Alternativt att strips eller slangklämma skulle släppa, det är ju också en tråkig grej.

Ner i sumpen från karet kör jag båda delar, mest för att jag gillar o köra med rör och dels för att slangen var den smidigare lösningen där den sitter.

Upp i karet igen så har jag rör, mest också för att det är svårt att köra med T-koppling utan att köra med rör. Det går med slang också, men det blir än fler orosmoment tycker jag med än fler slangklämmor/strips.

Nackdelen med rör är att de kan fortplanta vibrationerna bättre från en pump till möbeln och vidare ut i väggar och golv. Har du väl limmat ett rör så är det också svårt att göra om utan att behöva locka isär mycket av rörsystemet.

Jag fattar vad du skriver :) men då man läser det så rör/ slangar du ihop det hela till ett virvar av slang och rör....

Men håller med texten att det funkar vilket som och mer hur man själv känner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med slang upp till "böjen" över akvariekanten... min slang är också PVC men jag har inte försökt limma den... biltema entums 10m 59 spänn... helt slät och genomskinlig... övergången gjorde jag genom att doppa slangen 10 cm i vatten och trä den på ett 25mm rör, sedan buntbanda loss som en galning... har hållt tätt länge och bra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...