Gå till innehåll

Fläktar, hur koppla/styra


Mr Harlequin

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har tre fläktar "Noctua R8 80mm". Jag har hört att man kan driva dessa med mobil laddare. Min frågor är då:

Ska man ha en mobil laddare till varje fläkt, eller räcker en för alla tre?

Spelar det någon roll vilken laddare det är?

Är detta allt man behöver för att driva fläkten/fläktarna?

Om jag vill varvtal styra dessa, nåt förslag till regulator?

Hur hade ni gjort?

Andra förslag/lösningar?

Har inte gjort detta förut, så därför frågar jag!

Fläkt info:

Storlek: 80x80x25mm

Rotationshastighet (normal/L.N.A/U.L.N.A): 1800/1300/800 rpm

Luftflöde(normal/L.N.A/U.L.N.A): 53/39/26 m³/h

Ljudnivå(normal/L.N.A/U.L.N.A): 17/10/7 dB(A)

Ineffekt: 1,32W

Spänningsområde: 4 - 14V

MTBF: > 150 000 tim

-----------

Tack på förhand

Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Björn.

Många mobilladdare lämnar runt 5V ut, till en fläkt som normalt går på 12V så kommer det ge klart lägre flöde. Frågan är vad fläkten ska användas till. Att ventilera ut ett skåp så är det nog fullt tillräckligt enligt mina upplevelser. Att kyla en MH tex kanske kräver att du går upp till 7 eller 12V för att kyla så effektivt som möjligt.

På fläkten så har du 2 alternativt 3 kablar. Det är (vanligtvis) röd och svart du ska använda, sitter det en gul kabel så är detta till för att övervaka fläkthastigheten i en dator.

Röd brukar vara plus och svart minus. Sen är det bar o ta en sockerbit o koppla in den med på valfri laddare. Jag tror nog det ska gå bra att köra båda fläktarna på samma laddare. Lycka till!

*edit: Just det, enklaste styrningen fixar du genom att koppla in fläktarna till en transformator där du kan ställa utspänningen mellan 3 och 12V tex. Annars finns det fläktstyrningar som man använder i datorer, dessa kräver dock oftast mer än bara 12V, och vill gärna ha 5V in också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla laddaren så ser du vad den ger ut... varje fläkt drar en del, men det är inte omöjligt att du kan driva alla tre med en och samma laddare. Enligt en sida jag hittade när jag sökte på fläkten drar varje fläkt 0,11A, så du behöver en laddare som levererar minst 0,33A!

Hastigheten på fläktarna beror på spänningen in, så om du har en laddare som ger 3,3V så kommer de antagligen inte snurra överhuvudtaget (eftersom de kräver 4V enligt dina uppgifter). Knuffar du in 12V så kommer du få ett högre flöde genom dom och en effektivare kylning. Den högsta angivna ljudstyrkan är ungefär lika höljudd som en flugfis, så du ska inte behöva störas nämnvärt av att köra dom så hårt det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst lite mer om fläktarna du har... det verkar som att de kommer med lite olika anslutningskablar för om du har vanlig molex-kontakt (intern strömkontakt i datorer). Med hjälp av dessa kan du gissningsvis få ut lite olika spänningar till fläktarna (5V, 12V ??V). Så om du vill varvtalsstyra kan du kanske använda dig av dom, men då kommer du behöva två nätdelar (mobilladdare) med olika spänning. Om du kan nöja dig med AV/PÅ går det bygga temp-styrningar för inte allt för stor peng. Här är en styrning som jag själv tittar på att eventuellt införskaffa: http://www.fish-street.com/temperature_controller_10a?category_id=60

Vad har du för storlek på karet som ska kylas förresten?

Här kan du följa lite hur det går med mitt kar och vad jag gjort för tester hittills:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=344460&postcount=12

Normalt så sätter man fläktar med detta användningsområdet som sugande fläktar. För bästa effekt ska de sitta så långt från insuget/-en som möjligt. Har du också slutet kar förresten? Annars kanske det skulle bli smidigare att göra nån variant med fläktar som blåser över vattenytan.

Annars ska du nog inte behöva mycket mer till din installation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har tre fläktar "Noctua R8 80mm". Jag har hört att man kan driva dessa med mobil laddare. Min frågor är då:

Ska man ha en mobil laddare till varje fläkt, eller räcker en för alla tre?

Spelar det någon roll vilken laddare det är?

Är detta allt man behöver för att driva fläkten/fläktarna?

Om jag vill varvtal styra dessa, nåt förslag till regulator?

Hur hade ni gjort?

Andra förslag/lösningar?

Har inte gjort detta förut, så därför frågar jag!

Fläkt info:

Storlek: 80x80x25mm

Rotationshastighet (normal/L.N.A/U.L.N.A): 1800/1300/800 rpm

Luftflöde(normal/L.N.A/U.L.N.A): 53/39/26 m³/h

Ljudnivå(normal/L.N.A/U.L.N.A): 17/10/7 dB(A)

Ineffekt: 1,32W

Spänningsområde: 4 - 14V

MTBF: > 150 000 tim

-----------

Tack på förhand

Björn

Jag fyra sånna fläktar i min huv och jag kopplade ihop dom med en sån här

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44253&path=

väldigt enkelt och smidigt med den kan du även ställa in hastigheten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fläktarna ska var till ventilering av bänken, systemet kommer vara på ca 600 liter.

Ja fish-streets styrning där är ju inte alls dum... beställde lite saker där ifrån, inte alls länge sen... synd att man inte tog den ochså.

http://www.fish-street.com/temperatu...category_id=60

Det kommer vara en överbyggnad på karet, så belysningen kommer inte synas. Men blir det problem med tempen i karet så får man väl sätta några fläktar som blåser på vatten ytan.

Tack för alla svar, är väldigt tacksam!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, switchade nätdelar är att föredra! Om du ska ha et helt täckt kar med fläktkylning bör du nog sätta fläktarna så att de suger ut luft från utrymmet mellen vattenytan och kåpan. Det är IAF vad jag har blivit rådd till, men jag har faktiskt inte fått nån bra förklaring till varför det ska va så...

Fördelen med att handla från Kjell istället för Conrad är väl att man slipper frakten hos Kjell om man har en butik i närheten...

Fish-street verkar ju ha flera kunder i Sverige vad jag förstått, så du kanske kan haka på nån beställning? Annars har Kjell&co en Vellermann-byggsats för omkring 150kr. Tyvärr inte lika "häftig" som den på fishstreet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...