Gå till innehåll

Ytavrinning RIO 300?


naso

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte använda juwel`s egen ytavrinning i ett nytt saltvattenprojekt,och undrar följande: 1: Ska jag plugga resten av hålen i lådan och fortsätta såga ner andra sidan också,så att det blir ytavrinning runt hela kanten? 2: Eller kan man använda det som det är och köra lite grovfiltrering i originalfilterna,i så fall vilka av filterbitarna? 3: Vilken skummare passar bäst till detta? Grotech HEA080 eller Deltec MCE 300 el.500? 4: Vilka cirkulationspumpar är att föredra, Tunze Nano eller vilka? Tacksam för erfarenhetssvar, har haft med sump tidigare(6 år sedan) men vill slippa detta i detta mindre kar. Det har ju hänt lite på 6 år:snurrig:?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, i mitt RIO 300 gäller följande:

1. Jag har tätat hålen samt satt en ytavrinningskam runt kanterna. sedan använder jag Juwels starkaste cirkulationspump (1500) för att få "lite drag". Fungerar hjäpligt men inte optimalt.

2. Jag kör lite filtervadd endast någon dag då jag grovstädat, för att ta bort lite partiklar, annars är mina fack tomma (utöver värmaren som ju sitter bredvid pumpen)

3. Jag har en MCE 500 som fungerar utmärkt. Kan vibrera, och då låta lite, ibland men det går att fixa till. Har dolt den med en bit BTN slimline, se bilder

4. Har en Koralia 3 som fungerat utmärkt och tyst. Den samt Juwelpumpen passar mig rätt bra.

post-4970-14468919929618_thumb.jpg

post-4970-14468919929394_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Det ser bra ut. Men ytavrinningen ska väl va till skummaren,kör du pvc-rör till den eller har skummaren intag vid ytan?

Ändrat av naso
ordvalet! Ska va pvc-rör istället för slang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fall kör jag bara ytavrinningen för att bryta sönder ytskiktet av skräp, som ju bildas konstant. Skummaren hänger på insidan av vänstra kanten och har i mitt fall inget med ytavrinningen att göra.

Förstår nog inte riktigt vad du är ute efter. Du skriver ju att du inte ska ha en sump, men både MCE 300 och 500 kräver ju att stå i vatten för att fungera, och de ryms absolut inte i RIOs filterfack..

Förklara gärna mer.

post-4970-14468919930679_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Jag har inte tittat närmare på hur de här skummarna fungerar,men när jag hade sump så var det för att ytvattnet skulle sugas ner i skummaren via ytavrinning p.g.a "skitet" på ytan kunde omhändertas. Hur fungerar då en mce500? Och du menar att man bara behöver "slå" sönder det så fungerar skummaren ändå? Jag är ute efter en enkel och bra lösning som varar i åratal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men både MCE 300 och 500 kräver ju att stå i vatten för att fungera...

MCE 300 hänger utanför, iaf min

Jag har joxat med ytavrinning på olika sätt men gett upp, och jag har kommit fram till att det räcker att slå sönder ytan med streamers. Skönt. Skönt att man inte "måste ha" ditt o datt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du säger så har det hänt en del på 6 år, när jag själv började 2004 så var det lite exotiskt att läsa om folk som hade sump och stora skummare med en massa rördragning.

Idag har skummarna utvecklats till att vara väldigt effektiva, tysta (i mitt tycke) och relativt billiga vilket gör att jag ändå tycker att du ska se på möjligheten att köra med sump.

Du utökar den totala vattenvolymen, har möjlighet att placera än mer LS i ett separat fack, plats till en större skummare för ökad effektivitet och plats till doppvärmare, filter och annat som du inte vill ha i karet. :)

Du gör ju så klart som du vill, men vill ändå upplysa om fördelarna med en sump. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen.

Går givetvis inte att argumentera emot Laggeman. I mitt fall beror det endast på att jag inte är så pigg på att dra ut vattenflödet utanför karet (lägennhet på 4:e våningen), och att jag inte har en bra plats för en sump under (Juwels bänkar är ju lite trånga för detta ändamål). Säkert blir det nog med tiden ändå en sump även för mig.. Dock fungerar min MCE 500 utmärkt och stör inte så mycket i karet, även om den givetvis stjäl lite plats.

Naso, vad gäller belysningen så har jag två ramper av typ Juwel Hi-lite, med 2 54W T5-rör och reflektorer i varje. Räcker till "standardkoraller" och fisk, ev inte till mer krävande Acroporor (tror jag, har dock inga sådana). Två ramper och min MCE500 får plats på millimetern utan att man behöver förstöra överbyggnaden på karet, vilket estetiskt betyder mycket i mitt fall (behöver endast förminska/skära ned täcklocken en del)

I denna tråd har jag beskrivit mitt arrangemang och var jag köpt extraramper mm:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=34417

Mvh

Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag vet fördelarna med sump,men är inne på Luddox lägenhetsakvarium. När jag bodde i hus så hade jag ett 600 liters inbyggt i väggen med 250 L sump o automatisk vattenpåfyllning med en 200 liters tunna som blandade kalciumhydroxid med osmosfiltrerat vatten till påfyllningen+ 2 st 250 w Mh, allt detta fanns i ett eget rum bakom akvariet med utsugsfläkt monterad i väggen. Men, tyvärr så finns inte de möjligheterna numera efter skillsmässa, men är riktigt sugen att återuppta hobby`n. Tack för all hjälp, nu vet jag vad mina alternativ är. Återkommer i höst med bilder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Lycka till! Ska bli kul att se vad någon annan, med samma kar som utgångsläge, skapar..

Tråkigt, Luddox! Jag kunde inte motstå ett MP 240 som aldrig kommit i bruk och fanns i ett garage sedan 2 år, bara ihopsatt för 1500:-. Så detta blir projektet med deltec mce 600, fristående T5, 4-rörsramp som fästes på kanterna, automatisk osmosvattenpåfyllning och sedan får vi se vad det blir för pumpar. Jag kommer med bilder i höst som visar mina annorlunda idèer. Tack i alla fall för alla tips o råd, det var nyttigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, Luddox? Det blir sump i alla fall? Jag har köpt en MCE 600,just för platsen i akvariet. Ska bli spännande när allt är på plats. Var har du tänkt ha sumpen, för mitt skåp är lite litet till det,men kan va intressant att höra dina idèer. Jag får öppna en ny tråd om belysningen, för i efterhand så har ju detta karet 4 kanter fram,så armaturen jag tänkt på går utanför i de främre hörnen,men jag har gott om tid eftersom jag för tillfället bara är ledig en dag i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Notera ordet "ev"..

På sikt blir det säkert en lösning med sump, av de goda skäl som bl a Laggeman givit i denna tråd. Men när och hur återstår att se. Som du säger så tillåter ju bl a inte bänken några jättesumpar. Å andra sidan skulle det vara skönt att få in skummaren i ett skåp för att få bort det lilla ljud den presterar mm..

Men en bit kvar innan detta realiseras tror jag, det kanske t o m blir ett större kar innan dess..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...