Gå till innehåll

testresultat


Nito

Rekommenderade inlägg

jag fick mitt salifert paket med tester idag och gjorde en koll på värdena och två saker gör mig fundersam,

CA: mindre än 10 ppm.

Nitrat: 12,5 mg/l

PH4: 1,0

PH4 värdet vet jag inte vad det säger, bra, dåligt?

Jag har inga koraller i min burk ännu så behöver jag bry mig om CA?

Vad göra åt nitraten?

Det är dax för vattenbyte så det tar väl en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1.0 i PO4 är inte bra alls skall helst ligga på 0-0.03 allting annat kan i längden vara skadligt för korallerna.

Nitrat kommer sjunka i takt med att stenen kommer "igång" samt att den sänks med hjälp av vattenbyten.

Ca borde inte vara så lågt om du inte har koraller och om du byter vatten regelbundet så borde den ligga betydligt högre.

Skulle rekommendera att du tar om testerna för att vara på säkra sidan att du verkligen har gjort rätt.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visst menar jag PO4, skriver fort men fel...

Jar blandat RO-vatten med Coralife salt och inget mer, kan det bero på att saltet inte innnehåller nog calcium? jag vill minnas att det stod på påsen att det skulle innehålla mycket CA?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1.0 i PO4 är inte bra alls skall helst ligga på 0-0.03 allting annat kan i längden vara skadligt för korallerna.

Nitrat kommer sjunka i takt med att stenen kommer "igång" samt att den sänks med hjälp av vattenbyten.

Ca borde inte vara så lågt om du inte har koraller och om du byter vatten regelbundet så borde den ligga betydligt högre.

Skulle rekommendera att du tar om testerna för att vara på säkra sidan att du verkligen har gjort rätt.

mvh Andre

jo skadligt för korallerna är det, man han hadde ju inga koraller.

Håller med Dimorb ta om iallfall CA testet.

Vilket salt är det du använder??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm... jag läser fort men fel också...

jag läste av den förbrukade mängden reagent dvs. 1 ml. och läste tabellen därefter istället för att läsa av vad doseringssprutan stod på och det blev ju fel.

jag ligger alltså på minst 500 ppm. CA och inte noll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...