Gå till innehåll

En massa frågor till en nybörjare.


jamba

Rekommenderade inlägg

Hejsan ja heter Jimmy och har funderingar om att starta ett saltvattensakvarie efter en resa ja ska göra i slutet på juli, men de vorde ju bra att skaffa lite info innan.

Jag hade tidigare kollat in elos men dom verkade ju vara sjukt dyra så om ja skulle fixa ett rio 300 istället (en vägg som mäter 120 cm från väggen till gaveln) verkar ju redan vara mönsterpassat.

nu till frågorna:

1: hur mycke väger ett sånt akvarie? jag bor i en lägenhet men en av sveriges sämsta trappuppgångar och ja årkar inte hur mycke som heslt?

2: får skummaren plats i filtersystemet eller måste jag göra en ombyggnad?

3: hur kommer ljuset räcka till om ja fixar en ramp till så ja har 4*54w eller kommer de krävas mh för koraller?

4: jag bor i en lägenheter som blir rätt varm om om sommrarna och blir de överhettat blir jag tvungen att borra i akvarier för att få en kylare att fungera eller hut fungerar en kylare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jimmy! :W: till SG!

Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

1: Vad skjälva akvariet väger vet jag inte, men har du ingen som kan hjälpa dig upp för trappan med det? Vi var 2 pers som bar ett 720 med ram upp för två trappor utan hiss, det var rätt så jobbigt kan jag säga. :)

2: Vilken skummare är det du tänker på?

3+4: T5 räcker hur bra som helst för att hålla koraller, det du missar är glittret i vattnet som en koncentrerad ljuskälla som MH ger, men det finns tex LED-spottlights att ta till så får man även det, om än inte i samma utsträckning. Du kan ju kolla på endart LED-belysning också, så får du både glitter och mindre mängd överskottsvärme i karet.

För att koppla in en kylare så måste man inte borra i karet, det ska gå fint att köra det precis som ett ytterfilter, dvs man tar in vatten under ytan, låter det gå igenom kylaren och sen släpper i det i karet igen vid lämpligt ställe.

Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren.

Jag har ingen aning om än vilken skummare de blir, jag får väl fråga handlaren i Örebro vad han har inne och vad han rekomenderar.

och skulle jag köra enbart led så kostar väl de en hel del vad jag har förstått?

Jag kollade din tråd Luddox och ja kommer nog oxå köra med en BtN bakgrund men gör man rent den eller låter man den växa igen och om man nu gör rent den kör man med svamp då eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...