Gå till innehåll

Vad är "för varmt" för alger?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag kör mitt refugium separerat från huvudkaret än så länge för att jag vill se att det funkar först...

I karet har jag:

Makroalger:

Caulerpa racemosa (sen en och en halv månad tillbaka)

Chaetomorpha (sen en knapp månad tillbaka ungefär)

Ulva lactuca (sen igår)

Övrigt liv:

Massa småräkdjur

Några borstmaskar

Glasrosor (som följde med den levande stenen som Caulerpan fäster vid)

Några små Asteria-stjärnor

För att få lite cirkulation så kör jag en pump på cirka 150l/h på 24/7 och en 3000L/h var tredje kvart så länge ljuset går och varannan kvart då det är mörkt. Refugiet är på 54L och har en 15W belysning som går 18h/dygn. Jag provade i början med att köra stora pumpen på konstant, men såg att jag fick temperatur på över 30 grader i karet bara över natten. Därför går den nu mer sällan, men när jag petade ner en termometer idag igen så såg jag att den visade 33 grader!

När börjar makroalgerna ta skada av temperaturen? De siffror jag sett på vad algerna kan klara ligger på mellan 28 och 30 grader... Är detta uppgifter för maximala gränsen för när de trivs eller börjar de må direkt dåligt däröver?

Jag har börjat idag med att försöka fläktkyla skåpet lite för att få ner tempen något. En ombyggnation är planerad och kommer antagligen medföra att problemet försvinner helt, men fram tills dess är jag lite orolig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har med lite åtgärder fått ner karet till 31 grader än så länge... tror (hoppas) det kan fortsätta neråt ett par grader till... Förhoppningsvis kommer grejorna till ombyggningen i de närmsta dagarna så det kan bli bestående lägre temp!

Men den lägsta maxtemperaturen jag läste var 28 grader, så då är detta den högsta rekommenderade kontinuerliga temperaturen då eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering från gårdagen... Jag har en liten 92mm-fläkt som går på låga varv som skapar hjälplig cirkulation i skåpet. Det har lett till att jag nu har en temperatur på omkring 29 grader istället... Inte nere i den temperatur som jag eftersträvar, men på gång! :D

Prylarna jag behöver till ombyggnationen gick iväg från Hong Kong inatt, så jag kan ju bara drömma om att få sakerna den här veckan! Blir nästan tajt att få grejorna till jag ska göra den stora ombyggnationen som planeras för stora karet (näst-nästa vecka).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt en fläkt som blåser ner mot vattenytan och öka varvtalet på fläkten från sumpen. Fläkten mot vattenytan gör att avdunstningen ökar (dunstning kräver energi och tas från värmen i vattnet) och ökat varvtal på frånluftsfläkten gör att den fuktiga luften förs ut och ger tillträde till mer torr luft som i sin tur ökar avdunstningen som sedan sänker temperaturen ytterligare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv köpte jag en bordsfläkt för 99 kr från kjell igår, tänkte rikta den mot vattenytan och flytta upp ena lampan till ovaför på min ställning, lite mer blås från returen och sen en timer som börjar vid 11 och slutar vid 18.

Borde sänka tempen något dessa dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som det ser ut nu kan jag inte få till det med nån fläkt inne i skåpet utan att ta bort belysningen, och då får man ju ett helt annat problem istället... :smiley24:

Jag vet att luftströmmar över vattenytan kan göra mycket för att kyla. Har gjort lite tester på området nyligen när jag testade lite inför mitt kommande belysnings-projekt (för detaljer - kolla bloggen samt min tråd på ämnet!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta något rör eller slang och fäst mot utsugsfläkten och sug luften strax över sumpytan så du får en luftväxling där också eller testa med att vända fläkten och blåsa in istället - den kanske går att luta mot ytan?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur pumparna är riktade men prova sätt dom rätt långt ner och rikta strålen snett uppåt så du får en bra vatten rörelse i ytan borde också få ner tempen 1 grad.

Själv kör jag en växtlampa modell glödlampa 24h.Har inga pumpar för sirkulation men har rätt bra flöde genom bubbelfällorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...