Gå till innehåll

Nytt T5 rör från Arcadia


Lasse

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag håller på att experimenterar en del med ljuset i mitt Percula 120. Det kommer att komma lite i min blogg om detta men en av de saker jag tycker är intressant är spektrat på det ljus man använder. Många av de koraller vi använder i våra akvarium kommer ju från djup från ett par meter och där nedanför. Viktigt är då att veta att av de våglängder som först filtreras bort är de långvågiga och det röda ljuset är i stort sett redan borta på ca 3 meters djup. På ca 25 meter så är bara det blåa ljuset kvar. Detta innebär att det under ca 3 meter inte sker någon fotosyntes i det röda området (det område som är oerhört viktigt för landlevande växter och sötvattenväxter som finns på grunda områden) utan att huvuddelen av fotosyntesen hos de flesta koraller kan antas ske inom det blåa området. blått ljus är alltså inte bara en fråga om vackert utan kan vara en viktig biologisk faktor för koraller. I våglängdsområden under ca 420 nm (actinic ljus) och ner mot UV-A (320 nm - 400 nm) uppkommer ytterligare ett fenomen som kan ha betydelse för korallernas energiomsättning - det som brukar kallas Fluorescens. DeI princip innebär detta att något pigment i korallen tar upp en foton med högt energiinnehåll och sänder iväg en foton med lägre energiinehåll (läs längre våglängd). Skillnaden i energi brukar anses omvandlas till vibration eller värmeenergi men det finns väldigt lite undersökt hur koraller utnyttjar detta energitillskott.

För att göra en lång sak kort så tror jag att just våglängder mellan ca 380 och 460 nm är hyperintressanta för koraller. Att tillgodose dessa våglängder är ju inte speciellt svårt idag genom att man kan köpa belysningskällor som är blåa och ligger i dessa våglängder. Nackdelen med dessa rör är att det just är blått och inga andra färger reflekteras. Normal löses detta genom att man kombinerar olika rör, blåa, marin vita och vita rör för att få både kravet om fina färger och kravet bra biologiska förutsättningar uppfyllt.

I Arcadias nya hybridrör har man löst detta problem på ett litet annorlunda sätt - genom att kombinera 60 % av den fosforblandning man använder till sitt marin vita rör med 40 % av den fosforblandning man använder i sitt actinic rör. På detta sätt har man fått fram ett rör som vårt öga lägger i det vita området men som i verkligheten innehåller mycket av de blåa våglängderna. Se de olika spektraldiagrammen nedan.

Först det blåa röret

post-2331-14468919997857_thumb.jpg

Sedan 14000 Kelvinröret

post-2331-14468919997704_thumb.jpg

Och sedan hybriden

post-2331-144689199975_thumb.jpg

Diagrammen är tagna från arcadias hemsida

Tyvärr fick jag bara tag på ett hybridrör så jag har bytt ut mina två blåa T5 rör (ett marinblått och ett actinicrör) mot ett Arcadias Actinicrör och ett hybridrör. Första bilden visar hur karet såg ut med bara de två blåa rören.

post-2331-14468919998051_thumb.jpg

Andra bilden visar ett actinic Arcadia samt ett hybrid. Bilderna är tagna med samma vitbalans och övriga inställningar och inte "shoppade" mer är oskarp mask.

post-2331-14468919998298_thumb.jpg

Måste också visa min nya älskling - den zebrarandiga sjöborren - dessutom beundrar min filfisk samma skapelse.

post-2331-14468919998511_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...