Gå till innehåll

Tillökning 110L


seb1989

Rekommenderade inlägg

Ja då var det igång... 110 L juwel rekord.

14kg levande sten

4kg levande sand

1x streampump 2000L/h

1x pump från filterfack 400L/h

Deltec MCE300 påhängskummare

T5 armatur 2x24W 1 vitt och ett blått ljus.

(på gång med en likadan ramp till med ett fiji purple och ett vitt rör till) =4x24W t5.

Osmos!

funderar också på om jag ska sätta in ytavrinningen från fluval så att ytan håller sig fin också, om det inte finns nått annat smidigare och bättre sätt.?

det var allt så långt..

vad tror ni om det?, något att tillägga så skriv. Är lite osäker vad det gäller ljuset med rör osv. men somsagt så tar jag gärna emot förslag.

hittade riktigt bra stenar med så blev nöjd med scapingen med...

Skriv vad ni tror och tycker så kommer väl uppdateringar om det finns intresse.

/seb

post-5106-14468919999037_thumb.jpg

post-5106-14468919999365_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ser bra ut! Med en ramp till så kommer du få bra med ljus. :)

Hade jag varit som dig så hade jag satt en till likadan streampump på andra sidan för att bättre kunna variera flödet i karet. Kanske rikta den lite mer uppåt ytan så du "slår" bort filmen där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt fina bilder måste jag säga, vad är det för enar som är grön/rosa, dom som e på stenen med gummibandet. riktigt fina var dom!.

sen på första bilden tycker jag mig se en räka oxå. just till höger om snäckan åsså lite neråt, under den där "uppböjen"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ahh tackar! kul att höra.. :) det grön/rosa som jag fäst med gummibandet är vanliga stjärnpolyper... jag tycker dom är riktigt fina men växer som ogräs och svåra att bli av med om man tröttnar.. men som sagt jag gillar dom så dom kan gärna växa på där uppe..

hehe ja, du ser helt rätt.. hade inte sett att den var med på bilden, men det är i alla fall en pepparmintsräka.. så glasrosfria blir stenarna med honom där..

blir väl snart tillökning tror jag, med lite nya koraller och nån fisk kanske.. det ska bli jäkligt kul..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte ta och köpa lite fler vattentester... jag har bara nitrit,nitrat och ph tester än så länge.. men vilka borde jag ha mer och vilka märken? har hört att vissa märken inte är pålitliga när det gäller vissa tester osv.. Har "Sera" på dom 3 jag har nu, är dom pålitliga.? /seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte ta och köpa lite fler vattentester... jag har bara nitrit,nitrat och ph tester än så länge.. men vilka borde jag ha mer och vilka märken? har hört att vissa märken inte är pålitliga när det gäller vissa tester osv.. Har "Sera" på dom 3 jag har nu, är dom pålitliga.? /seb

Du bör ha, KH,Calcium,Magnesium kan va bra å ha,Fosfat e aldrig fel å ha, Det är väll dom jag kan komma på nu, å vilka märken du ska köra med kan jag inte yttra mig om, jag tar de som finns på affärn ja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

hej.. har nu införskaffat mig lite fler vattentester... salifert magnesium, fosfat och calcium. tetras KH. seras nitrit, nitrat och PH.

PH - 8,5

Nitrit 0,0 mg/l

nitrat - 10 mg/l

KH - 9 - är lite osäker på hur man ska mäta osv.. men den 9:e droppen ändrade färg från blå till gul..så antar att resultatet blir 9, men är det för högt?

fosfat - 0 mg/l

Calcium och magnesium - intruktionerna säger att man ska droppa i kyvetten till vätskan byter färg och sedan läsa av sprutan, men eftersom när jag haft i alla droppar från 1ml:s sprutan och vätskan fortfarande inte blivit den färg man vill åt så går det ju inte att läsa av? det gäller både Mg och Ca. är det möjligt och kan man göra nått för att man ska få ett exakt resultat?

/ seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calcium och magnesium - intruktionerna säger att man ska droppa i kyvetten till vätskan byter färg och sedan läsa av sprutan, men eftersom när jag haft i alla droppar från 1ml:s sprutan och vätskan fortfarande inte blivit den färg man vill åt så går det ju inte att läsa av? det gäller både Mg och Ca. är det möjligt och kan man göra nått för att man ska få ett exakt resultat?

/ seb

Jag tror jag hade samma problem med mitt kit - Tropic Marin. Där skulle man titrera från svagt svagt blått till ofärgat. Problemet var bara att eftersom kalcium låg över 500 mg/l så var det transparent redan efter en halvdroppe. Men genom att köra en högupplöst variant med mindre mängd vatten (4 ml istället för 5ml) så fick jag något som gick att titrera. Kan det vara något liknande problem i ditt fall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan vara så testade att halvera vatten mängden och kom fram till att calcium ligger på 500 mg/l. vilket är för högt. och ska man då sänka det och isåfall hur gör jag det..

gäller även magnesium som ligger över 1500 mg/l.

och hur är det med Kh:t på 9 ? är det för högt?

har haft lite proplem med mjukkoraller som inte slår ut riktigt på ett bra tag och köpte även en euphyllia som total dog över en natt.. vad kan allt det bero på? blir inte klok på det här..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den ligger på 1,025 där jag haft den hela tiden och det ska väl inte vara för högt? visserligen så är det ju en markering mellan 1,020 och 1,023 på hydrometern men har lärt mig att den istället ska ligga på ca 1,025.. kollar saltet nästintill varje dag..

men är det så att jag borde göra något åt och sänka calcium och magnesium?

och även kh:t? lgger det som det ska? är lite osäker eftersom manualen till testet inte finns på svenska eller engelska...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för hydrometer? Är det en vipparmsmätare kan den visa väldigt fel. Jag har t ex en gammal Seatest-mätare som jag använder men jag har kalibrerat den till 35 PSU med 3,7% NaCl-lösning, men på mätaren står på strax under det helt felaktiga värdet 1,0235... Hade jag hällt i salt till 1,025 på mätaren så hade jag i själva verket haft en salthalt på över 1,027.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej.. tack! får införskaffa mig en sådan..

tänkte också köra en upprepningsfråga om microbubblor i karet från deltec mce300 skummare... börjar blir jäkla trött på dom med.. har försökt hitta så mycket som möjligt om det här på guiden och på google, men har inte kommit fram till något bra. har kört med filtervadd då det funkar om man fyller utloppsröret men då nästa problem uppstår och vattnet inte pumpas ut tillräckligt och skummaren fylls av vatten.. hjälper inte med filtervadd på något annat sätt.. läste även om en "T" lösning av rör osv. men finns det inte något smidit sätt att få bort dom innan dom når karet??

/seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej.. nu fick jag äntligen den nya salt mätaren.. och fy f*n vad fel vippmätaren visar... inte konstigt att mjukorallerna och euphyllian inte mått bra och dött... måste ju fått en shock när man introducerat dom i vattnet..

vipparmsmätaren visade 1,024-1,025

och refraktometern visade 1,030

helt otroligt... drog genast spädde genast ut med osmosvatten och nu är skivanemonerna och mjukkorallen ute mer än någonsin..

TACK för tipset om refraktometern..!!!

mvh sebastian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...