Gå till innehåll

Feldosering av spårämnen i balling light


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag upptäckte nu till mitt stora förtret att jag har blandat fel i mina ballingdunkar.

Jag kör Balling Light och har doserat 10 ggr för mycket spårämnen i dunkarna.

I Ca-dunken har det gått åt ca 0,7 liter och i Mg-dunken ca 1 liter

I Ca-dunken blandas Heavy Metal och Strontium/barium komplex. Där har jag haft i 250 ml istället för 25 ml.

I Mg-dunken har jag blandat i Iodine flour complex med 250 ml istället för 25 ml.

Mitt kar är på ca 430 L netto.

Jag kommer att blanda nu dunkar idag med rätta mängdera.

Två frågor uppstår därför:

1. Behöver jag göra något speciellt med karet idag?

2. Kan jag använda dunkarna till något vettigt idag eller är det bara att kasta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En spontan tanke utan att kunna kemin så bra, kan du inte blanda ner innehållet i dunkarna i en 10ggr så stor behållare och fylla på med 9ggr så mycket osmos och ballingsalt? Då bör du hamna rätt igen eller?

I övrigt så hade jag gjort ett vattenbyte om du inte ser någon förändring i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byter 45 L vatten i veckan och det är dax för det igen. Så jag hoppas det räcker.

Jag tänkte nästa att jag blandar ballingdunkarna (4 L + salt) som vanligt och så fyller jag på med de gamla dunkarna upp till 5 liter, vilket borde bli ca 0,5L (vilket är en 10-del). Då borde det vara lagomt med spårämnen med och så slipper jag köpa mer spårämnen.

Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den rekommenderade max dosen är ju 40ml/vecka utav varje spårämne, så det är nog ingen fara.

Det du kan märka är att stenkoraller brukar bli väldigt "gröna" om man doserar för mycket Iodine :)

Hej!

Jag upptäckte nu till mitt stora förtret att jag har blandat fel i mina ballingdunkar.

Jag kör Balling Light och har doserat 10 ggr för mycket spårämnen i dunkarna.

I Ca-dunken har det gått åt ca 0,7 liter och i Mg-dunken ca 1 liter

I Ca-dunken blandas Heavy Metal och Strontium/barium komplex. Där har jag haft i 250 ml istället för 25 ml.

I Mg-dunken har jag blandat i Iodine flour complex med 250 ml istället för 25 ml.

Mitt kar är på ca 430 L netto.

Jag kommer att blanda nu dunkar idag med rätta mängdera.

Två frågor uppstår därför:

1. Behöver jag göra något speciellt med karet idag?

Nej, ta en pilsner och njut av solen idag istället!

2. Kan jag använda dunkarna till något vettigt idag eller är det bara att kasta?

Spä ut dom till den koncentration du vill ha!

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den rekommenderade max dosen är ju 40ml/vecka utav varje spårämne, så det är nog ingen fara.

Det du kan märka är att stenkoraller brukar bli väldigt "gröna" om man doserar för mycket Iodine :)

Mvh Danne

Tackar Danne. Då kör jag enligt den princip jag tänkt mig och bekymrar mig inte mer :)

De gröna korallerna är riktigt fina idag -dregglar-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...