Gå till innehåll

Självmordsbenägna rörmaskar


Spade

Rekommenderade inlägg

För ett tag sedan (8/6) köpte vi lite nya djur till vårt akvarium, däribland en rörmask (Sabellastarte sp.). Den verkade trivas bra fram till i fredags. När jag kom hem i fredags så hade den hoppat ut ur sitt rör och hängde med större delen av kroppen utanför röret.

Funderade först på att bara låta den va för att se om den kunde repa sig utan hjälp men våra Blå djävlar (Chrysiptera cyanea) hade börjat tugga på den redan och den hade skador så försökte hjälpa den tillbaka in i röret men det gick inte.

Kom då ihåg att killen i djuraffären hade sagt att om det hände att de hoppade ur röret så var det bara att gräva ner dem i sanden och vänta så skulle de bygga sig ett nytt rör. Sagt och gjort pillade försiktigt ut masken ur röret och grävde ner den i sanden och hoppades på det bästa (den var ju i vart fall skyddad från Djävlarna)

Nästa morgon såg vi dock att rörmasken inte var kvar nedgrävd i sanden utan stack ut ur ett hål i den levande stenen. Hade redan då misstankarna riktade mot vår 15-20 cm långa borstmask men rörmasken verkade må bra så jag hoppades på det bästa.

Nästa morgon var rörmasken dock helt borta så jag antar att det trots allt var borstmasken som fått sig ett skråvmål.

Nu till mina frågor.

  • Är det någon som vet varför rörmaskar slänger sig ut ur sina rör?
  • Är det vanligt att de slänger sig ut ur sina rör eller hade vi bara otur?
  • Stämmer det som killen på djuraffären sa att man kan gräva ner dem i snaden och vänta på att de bygger sig ett nytt rör?
  • Om inte, kan man hjälpa en rörmask som slängt sig ut på nåt annat sätt?

Hoppas någon har svar då jag gärna skulle köpa en ny rörmask till akvariet. De är ju nämligen otroligt vackra djur men tycker inte det är värt 150 kr/månad om det nu är så att det är vanligt att de slänger sig ut. Verkar ju som om de lever farligt i vårt akvarium så fort de är ute ur röret...

//Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ok det är möjligt, i mitt fall beror det snarare på en elak gul kirurg som ska nafsa upp dom ur sanden, sen när dom driftat iväg till ett mörkare sämre kvarter utav akvariet försökte jag pilla fram dom o såg redan då att den ena rörmasken liksom åkt ut lite i bakänden.

Jag skall göra ett försök o pilla ned den så får vi se...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...