Gå till innehåll

Behöver lite hjälp med kemin.


MrRhames

Rekommenderade inlägg

Hej.

Behöver lite hjälp med kemin. Karet har varit igång 3 veckor med LS & levande sand.

Har dessa värden.

Salinitet 1.023

Temperatur 25-27,5c

PH 8,6

Alkanitet (KH) 6

Kalcium (Ca) 410

Magnesium (Mg) 1400

Nitrit 0.2

Nitrat 2,5 ( var ett tag sedan jag mätte)

Fosfat 0

Amonium 0,25

Tänkt fråga hur jag får ner PH värdet? Eller om det är nödvändigt.

Amonium har legat på samma värde i 3 veckor nu, är det möjligt. Eller är det fel på mitt test?

Läste att man kan köra med syresten för att vädra ur amoium, men sänker det PH värdet?

Eller är det bara att vänta..

Har 5st snäckor i karet som det e jäkla drag på, dom verkar vara välmående.

//benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen som helst anledning att du skulle behöva sänka ditt pH-värde, antagligen är det inte så högt som du tror. Enda anledningen att sänka pH't vad jag vet är om man överdoserat kalkvatten och även då gäller det att ha is i magen och inte göra ännu mer skada genom att sänka det för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När Ca, Mg och kh ligger där dom skall vara så stabiliseras ph rätt automatiskt oftast runt 8,3. Ett högre ph på kvällen än på morgonen är helt normalt med, testa mäta på morgon respektive kväll.

Så ditt ph är ett litet bekymmer.

Däremot hade jag försökt höja upp kh lite till runt 8 ungefär.

Nu är 6 inget panikvärde i ett såpas nytt kar men det kan lätt bli det i framtiden när det förbrukas mer.

Vilket fabrikat har du på testerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok det låter bra, att jag inte behöver ora mig över PH värdet.

Kör med Red Sea Max tester, dom som följde med startkittet. Ska försöka höja KH med Coral Buff (RSM).

Det är väl bara att vänta på att amoniumen nivån ska sjunka ner till 0.

tack för snabbt svar.

//benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tillägga att mitt ammonium-test som följde med startkitet aldrig visade någonting annat än det lägsta som var större än 0 (0,25 om jag inte minns fel), testade kranvatten, akvarievatten under flera veckor och akvarievatten från flera sötvattensakvarier, alla visade samma resultat! Sen slängde jag det testet. Sen var det ju säkert så att det var något fel på just mitt test men det är ändå en bidragande orsak till varför jag fortfarande ratar Red Sea-tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.

Misstänkte att det var nå skumt, när amonium testet har visat samma värde i tre veckors tid. Ska kolla om jag hittar ett annat märke av amonium test. Men det är riktigt dåligt utbud av saltvattens fiskar, tester och tillbehör i Gävle.

Är så sugen på att köpa två clown fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. nitritet har legat mesta delen på 0,05. Nitritet steg till 0,1 efter jag hade stoppat ner levande sten och levande sand. För sedan gå tillbaka till 0,05. Den sista juni stoppade jag ner 4 snäckor, så dagen efter så låg nitritet på 0.1. Den 2/7 pajade en cirkulationspump så steg nitritet till 0,2. Ska få en ny pump idal eller imorgon på garanti.

Nu har jag precis mätt amonium och det visade 0-0,25 och nitriten ligger på 0,2.

Så jag vet inte vad jag ska lita på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det klassiska är ju att man först får en ammonium-topp och kort därefter en nitrit-topp, så anledningen att mäta ammonium och nitrit är att veta när dessa toppar har passerat för att det är säkert att stoppa i levande djur.

Ser man en nitrit-topp passera så vet man att ammonium-toppen också har passerat, själv såg jag varken någon ammonium eller nitrit-topp, antingen så var testerna för dåliga eller så mätte jag för sällan. Det är då det är svårt att veta när det är säkert att stoppa i något levande.

När stoppade du i levande sten?

Obs, det är ingen mening att mäta innan man stoppat i levande sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. jag stoppa ner LS och levande sand den 16 juni. så det har gått tre veckor. Har även fått små "gräs tuvor" i den levande sanden, är det normalt?

När vågar man stoppa ner 2 st clowner?

Ändrat av MrRhames
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gissning är att du har din nitrit-topp just nu och att det är lugnt att stoppa i ett par clowner så fort som du ser att nitriten går ner igen.

Det kan dock vara så att på grund av den felande cirkulationspumpen så får inte skummaren något nytt vatten så att den inte luftar ur ammonium/ammoniak (minns inte vilken det är som kan luftas ur) så att du får en (extra) ammonium/nitrit-topp på grund av det som gör att det inte nödvändigtvis är säkert att stoppa i fisk så fort nitriten går ner.

Mitt råd är att göra som jag själv gjorde, vänta med att köpa mer levande tills den varmaste delen av sommaren är över, då är du säker på att akvariet är inkört, du får se mer av pods och annat skoj och du slipper oroa dig för att något ska dö för att du inte hunnit lärt dig kontrollera temperaturen än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack mano för att du har tagit dig tid att svara, gäller även DaTrucka.

Jag får ta och vänta och se hur det blir med värdena när jag får tillbaka min cirkulationspump.

Håller nu på att frysa pet flaskor med vatten, för jag har 29c :| i karet, det varma vädret ska ju hålla i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...