Gå till innehåll

Hjälp med planering av kub


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Har spenderat många timmar här på guiden och läst om mångas erfarenheter och deras utrustning. Planerar själv att köra ett kar med så lite teknik som möjligt och istället förlita mig på täta vattenbyte.

Måtten på mitt akvarium är inte helt spikat än då jag vill hitta en lämplig möbel att placera det på först, men i runda slängar 60-80 liter.

Hade först tänkt ha en koralia nano eller liknande för cirkulationen och sedan en pump med filter som jag kan lägga i en strumpa med lite aktivt kol.. Rekommenderar ni något mer som jag ska ha i filterväg?

Nu till lite funderingar, tittade på alix kub https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22167&highlight=alix och funderar nu på om jag kan låta han som ska bygga mitt akvarium göra en extra vägg av glas, som sträcker sig längs hela akvariet med ett djup på 8 cm precis som alix har.

Önskar kunna ha all min teknik där bak, pumpar, filter och eventuell doppvärmare.

Hur fungerar det med en kam uppe på glaset, för att få bort hinnan som lätt bildas?

Kommer det med detta extra fack gå att få så att ytvattnet åker ner i den så kallade boxen?

Hur hög kommer/ska vattennivån i boxen vara?

Om akvariet är 40 cm högt hur högt kan då glaset vara med en standard kam för att få det att fungera?

Skulle man kunna be att få ett par hål borrade på lite olika platser i glaset till boxen för att sen när väl utrustningen är inköpt kunna sätta tekniken ut genom några av hålen? Finns det någon standard på pumpar vilken diameter de brukar ha?

De hål som inte används kommer inte synas sen då jag kommer sätta någon form av bakgrund som täcker hela facket och borra hål för de platserna som kommer nyttjas.

Kan man köra med pumpar istället för streamer då den inte kommer gå att byggas in i boxen?

Om ni inte rekommenderar att borra en massa hål i onödan innan jag köpt utrustningen, finns det något sätt jag själv kan fixa denna boxen sen då? Till exempel med plexiglas eller annat vettigt material som inte kostar allt för mycket.

Hoppas några är villiga att hjälpa mig även om det är många frågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan göra så att du ber den som ska tillverka karet att limma dit två smala lister på varje sida så du bara kan skjuta ner en skiva av plexiglas mellan dem, så kan du borra de hål du behöver när du kommer så långt.

Vad hade du tänkt skulle sticka ut genom hålen egentligen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan göra så att du ber den som ska tillverka karet att limma dit två smala lister på varje sida så du bara kan skjuta ner en skiva av plexiglas mellan dem, så kan du borra de hål du behöver när du kommer så långt.

Vad hade du tänkt skulle sticka ut genom hålen egentligen?

Det skulle jag också kunna göra, tack för tipset.

Jag tänkte att man kanske behövde koppla på en bit slang av något slag för att få pumparna att nå ut i själva karet om man nu sätter dit en extra bakgrund, men det behövs kanske inte?

Vad säger du om själva boxen och om ytvattnet, kommer man kunna få så ytvattnet rinner ner i kammaren?

Vet du hur hög själva glaset med kammen kan vara på ett 40 cm för att få det att fungera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge vattnet inte kan ta sig in genom själva skivan så får du en avrinning över kammen om du pumpar ut vatten från kammaren ut i karet och nivån där höjs över kammen. Enkel teknik som funkat i hundratals om inte tusentals kar. Räkna med att vattennivån kommer ligga ungefär mitt i kammen, sen sätter du höjden på vattennivån med hjälp av den.

Gör du glaset 35cm och sen limmar kammen så du får taggarna precis ovanför så får du en nivå i karet på ca 27-28cm kanske, bör väl bli rätt lagom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge vattnet inte kan ta sig in genom själva skivan så får du en avrinning över kammen om du pumpar ut vatten från kammaren ut i karet och nivån där höjs över kammen. Enkel teknik som funkat i hundratals om inte tusentals kar. Räkna med att vattennivån kommer ligga ungefär mitt i kammen, sen sätter du höjden på vattennivån med hjälp av den.

Gör du glaset 35cm och sen limmar kammen så du får taggarna precis ovanför så får du en nivå i karet på ca 27-28cm kanske, bör väl bli rätt lagom.

Tack Jimmy för att du försöker klargöra sakerna för mig.

Menar du om höjden på mitt akvarium är 40 cm och glaset till kammaren är 35 cm högt så kommer jag få en vattenhöjd i akvariet på 27-28 cm eller kommer vattenhöjden i kammaren att vara 27-28 cm och vattenhöjden i akvariet runt 35?

Edit tänkte till lite: Som jag förstår det så menar du att när man fyller upp karet så ska jag ha i 27-28 och sen när man sätter igång pumparna så pumpas vattnet ut i karet och nivån höjs och när den blir tillräckligt hög rinner vattnet över kammen och ner i kammaren, således kommer jag alltid ha 35 cm i karet, eller?

Ändrat av stooolpe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, jag ser nu att jag skrev fel mått. :smiley9: Sorry.

Om du har ett kar som är 40cm högt, sätter en skiva som är 35cm hög, sen limmar en kam på den, så bör vattennivån i karet hamna på ca 37cm. Det beror lite på hur högt du låter kammen sitta. Räkna på att vattnet kommer hamna ungefär mitt i kammen, kanske lite under beroende på hur högt flöde du har igenom.

Nivån i karet kommer att vara konstant, du kommer att få en nivåsänkning bak i kammaren som du får justera med automatik eller manuellt med daglig (?) påfyllning. Ju större fack, desto mindre variation, men ju större fack, desto mindre display-del. :)

Hoppas jag inte rörde ihop det allt för mycket nu bara. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, jag ser nu att jag skrev fel mått. :smiley9: Sorry.

Om du har ett kar som är 40cm högt, sätter en skiva som är 35cm hög, sen limmar en kam på den, så bör vattennivån i karet hamna på ca 37cm. Det beror lite på hur högt du låter kammen sitta. Räkna på att vattnet kommer hamna ungefär mitt i kammen, kanske lite under beroende på hur högt flöde du har igenom.

Nivån i karet kommer att vara konstant, du kommer att få en nivåsänkning bak i kammaren som du får justera med automatik eller manuellt med daglig (?) påfyllning. Ju större fack, desto mindre variation, men ju större fack, desto mindre display-del. :)

Hoppas jag inte rörde ihop det allt för mycket nu bara. :)

Kanon Jimmy, nu är jag med, tack så mycket.

Inhandlade ett köksskåp på ikea idag med höjden 92 och bredd och djup 40, kommer montera det imorgon för att mäta exakta måtten, sen beställer jag karet.

Ska även montera reglar inne i skåpet för att öka stabiliteten samt bygga en ramp av ikeas global, har planer på led framöver men kör nog på lågenergi till en början med.

Tänkte fixa 4 st global och det är 11 watt per lampa, skulle 44 watt kunna räcka till några mjukkoraller tror du? Kan få tag på dessa global för drygt 30 kr styck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer säkert funka prima, bör väl finnas en del blå/vita 11W att tillgå hos någon lokal handlare? Kan bli rätt så trevligt projekt. :)

Det hoppas jag =)

Beställde karet idag, gjorde dock lite ändringar på måtten, fick bli 35*35*35 cm, så 43 liter har jag att inreda.

Då kan jag ha karet på lite olika ställe och så blir förhoppningsvis kostnaden för att starta upp lite mindre, då jag behöver färre kg sten, sand, mindre belysning, skillnaden är nog inte så stor egentligen men vill man sen fortsätta så blir det en ordentlig uppgradering.

Mikael på Håkanstorps zoo kommer bygga det, jag frågade om vilken tjocklek han skulle bygga det i och fick då höra att med de måtten kan man bygga i nästan vilket tjocklek som helst, men han tyckte själv att lite tjockare glas är snyggare så jag slog till på 8 mm, hoppas det blir bra.

Vad tror du om 8 mm? Kommer man tycka att glaset är färgat av en viss nyans pågrund av tjockleken eller?

Är skillnaden stor mellan 4 och 8 mm i nyans?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer att uppfatta en viss nyansskillnad, helt klart. Jag har 8mm i min sump, det tycker jag nästan är för bra, hade nog klarat mig med 6mm också. Till ditt kar hade jag nog ändå valt 6mm. Om han har det hemma. :) Min kub är byggd hos honom, sumpen likaså, är mycket nöjd med mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer att uppfatta en viss nyansskillnad, helt klart. Jag har 8mm i min sump, det tycker jag nästan är för bra, hade nog klarat mig med 6mm också. Till ditt kar hade jag nog ändå valt 6mm. Om han har det hemma. :) Min kub är byggd hos honom, sumpen likaså, är mycket nöjd med mitt kar.

Okej=( som jag anade, vet inte om jag orkar ändra till smalare glas, känns som jag redan varit i kontakt med honom alldeles för mycket för en liten töntkub som man ändå måste anse det vara med tanke på alla andra bygge som han gjort åt er andra på forumet, men om man har 8 mm glas, då borde det tåla lite mer stryk och eventuellt lite mer belastning i form av någon lampa som fästes på en sida av glaset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det är väl inte den bästa bilden, men det var vad jag kunde åstadkomma på kort td utan att ställa in vitbalans eller något sådant. Bild tagen i autoläge och utan att se vad jag siktade på. :)

post-1377-14468920029606_thumb.jpg

Tillägg: Egentligen skulle man haft med lite färger också så man kan se vad glaset påverkar dem. Min mussla jag köpt såg väldigt annorlunda ut i butik. Ett tips är att kika på koraller först genom glaset och sedan via ytan i karet där de står, då får man en rätt så stor aha-upplevelse.

Frågar du Micke så kanske han har mindre bitar i 6mm i optiwhite-glas, det kan inte kosta så väldigt mycket mer med de måtten du ska ha, och det är värt varande krona, garanterat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det är väl inte den bästa bilden, men det var vad jag kunde åstadkomma på kort td utan att ställa in vitbalans eller något sådant. Bild tagen i autoläge och utan att se vad jag siktade på. :)

[ATTACH]47023[/ATTACH]

Tillägg: Egentligen skulle man haft med lite färger också så man kan se vad glaset påverkar dem. Min mussla jag köpt såg väldigt annorlunda ut i butik. Ett tips är att kika på koraller först genom glaset och sedan via ytan i karet där de står, då får man en rätt så stor aha-upplevelse.

Frågar du Micke så kanske han har mindre bitar i 6mm i optiwhite-glas, det kan inte kosta så väldigt mycket mer med de måtten du ska ha, och det är värt varande krona, garanterat!

Riktigt schysst Jimmy, stort tack, kommer ringa imorgon igen då och höra om priset med optiwhite på 3 sidor alternativ 6 mm glas istället.

Om man köper en rio nano skummare hur ofta behöver jag göra vattenbyte då?

Om jag inte har skummare har jag förstått att jag ska bya 10-15% varje vecka, skummaren kostar ju inte så mycket, då kanske man skulle kunna trycka ner lite removers när det behövs i framtiden, om man nu inte väljer att köra med ett innerfilter och sätter i en strumpa med det i de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett ett nano som hade enbart ett ytterfilter som enda filter, där fans förutom mer levande sten även en påse med kol samt en med fosfatremover. På karet satt en liten MH som satt fast på glaset. Jag kan inte hitta länken till det just nu, men ska leta vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett ett nano som hade enbart ett ytterfilter som enda filter, där fans förutom mer levande sten även en påse med kol samt en med fosfatremover. På karet satt en liten MH som satt fast på glaset. Jag kan inte hitta länken till det just nu, men ska leta vidare.

Vet att dykaren kör med enbart ytterfilter i sin 31 liters cocoon kub.

Pratade med Mikael igår, men han hade dessvärre inget spill av optiwhite, sen tyckte han inte skillnaden var så stor mellan 6-8 mm utan att det först vid 12 mm blev en stor skillnad så jag lät beställningen vara.

Har bestämt mig för att köpa dykarens kub också.

Funderar lite på ett experiment. Det kommer skilja 12 liter i volym men funderar på att köra med samma typ av filter, sten och invånare och eventuella koraller i båda karen med osmosvatten i det specialbeställda och kranvatten i det andra.

Får se om ekonomin tillåter det eller om jag får ha lite distans mellan de olika uppstarterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu inhandlat 6 st lågenergihållare, Ikea Global för 100 kr ganska bra pris faktiskt då nypris är 150 kr styck.

Ska se om jag kan använda 3 eller 4 st till mitt 43 liters kar.

Får fundera lite på hur jag ska bygga rampen och se om jag kan finna någon som säljer 11 watts kompaktlysrör billigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv funderat på det karet, men det blev inget med det tyvärr.

Det karet jag tänker på hade ett borrat hål mitt i botten där LS hade byggts upp runt om, sen satt det ett räfflat rör innuti som tog hand om vattnet ner till filtret, sen gick det upp igen igenom ett hål i sidan.

Det är synd att man inte sparar ner mer material då man ofta tappar länkar till intresant material alternativt att hemsidor försvinner.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv funderat på det karet, men det blev inget med det tyvärr.

Det karet jag tänker på hade ett borrat hål mitt i botten där LS hade byggts upp runt om, sen satt det ett räfflat rör innuti som tog hand om vattnet ner till filtret, sen gick det upp igen igenom ett hål i sidan.

Det är synd att man inte sparar ner mer material då man ofta tappar länkar till intresant material alternativt att hemsidor försvinner.

Lycka till!

Själv så sparar jag alla intressanta länkar så när jag väl ska gå igenom de så har man alldeles för många och då hade jag lika bra kunnat vara utan alla som i ditt scenario..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på en sak rörande cirkulationen. Då jag förmodligen kommer ha en ytavrinningskammare i ett av hörnen i akvariet, skulle det då inte vara bättre att köpa en kraftig pump som man ändå behöver för att pumpa in vattnet i själva akvariedelen igen från kammaren, finns kanske någon anslutning så man exempelvis kan koppla pumpen till 6 hål i kammaren som pumpen pumpar ut vattnet genom och därigenom få tillräckligt med cirkulation i karet och då på ett större område än vad man får genom till exempel en koralia nano?

Då slipper jag ha synlig teknik om man bortser från kammaren i hörnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...