Gå till innehåll

Starta mitt första?


OceanElite

Rekommenderade inlägg

Tjena allihopa!

Är ny på sidan och vill ha lite hjälp. Har tittat lite smått någon gång då och då på saltvattensakvarium och tänkt, häftigt ju. Men nu har jag kommit till det stadiet där jag vill HA ett :P

Det blir bara mer och mer intressant varje gång jag kollar på era inlägg och på alla bilder. Så jag skulle vilja ha lite tips om allt som kommer behövas.

Jag har redan ett 110 akvarie hemma som jag tycker hade varit i perfekt stolek för ens första. Har som sagt läst lite redan och känner till lite.

Det jag skulle vilja veta är det nödvändigaste för att få en så bra start som möjligt till ett så billigt pris som möjligt. Jag bryr mig inte vad priset på fiskarna och korallerna är just nu. Det kommer ju gradvis.

Detta känner jag till nu:

Akvarie: Som jag redan har :)

Pump: Har en fluval 303 som används hos mina sköldpaddor nu som jag hade kunnat ha till akvariet. Har även två små fluval 2plus.

Skummare: Detta behövs väl också, är inte helt hundra på vad den gör men vad jag sett så har de flesta en.

Lyse: Till de akvariet har jag (vad det står) två lysrör på 18W T8.

Salt: Uppenbarligen salt också, har ingen aning däremot om vilket. Men jag förstår att det inte ska vara kökssalt :P

Doppvärmare: Har jag nog hemma redan, de flesta är väl likadana?

Sen vet jag inte mer vad jag ska skriva. Så de som vet kan gärna fylla i listan eller lägga till det som behövs. Om ni vet så uppskattar jag även om ni kan skriva priset på de grejorna så jag vet på ett ungefär.

Även alla tips är välkommna :)

Mvh OceanElite

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen.

Det borde finnas många trådar i forumet som tar upp svar på dina frågor och mycket mer. Sök och du skola finna.

I korthet:

Akvarie är bra om man har ett. Använd det du har eller köp nytt beroende på om du vill ha kvar det du har i ditt nuvarande.

Pumpar krävs. Saltvattensakvarium skall ha mycket cirkulation. De flesta köper streampumpar på många tusen liter. Finns nano streampumpar på 4000 liter och det finns wavemakers på 20000 liter och mer. Räkna med att du som minimum bör ha 10 gånger akvariets volym i omlopp.

Skummare filtrerar bort restprodukter och äggviteämnen ur akvariet så att det håller sig renare och värdena blir stabilare. Inte nödvändigt men underlättar en hel del.

Ljus skall du ha. Man vill alltid ha koraller och de kräver mer eller mindre ljus. Kolla runt lite på olika alternativ. De flesta här kör T5 (kraftigare och mer effektiva lysrör), Mh eller Led-belysning.

Salt finns i mängder och märken. Alla rekommenderar olika. Har du sett ett fint saltvattensakvarium någon gång. Fråga vad den eller de personerna kör för salt och använd samma. Personligen tycker jag Reef Crystal är bra om inte bäst.

Doppvärmare hade jag struntat i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, tackar

Hehe ja jag vet att det finns många trådar som denna. Har kollar runt lite också men tyckte att det var lättare om jag startade en egen så att jag kunde få svaren direkt i samma tråd :)

Men det viktigaste är väl att det blir circulation i hela akvariet så att allt åker runt. Vissa använder ju väldigt kraftfulla pumpar som kanske inte ens är nödvändiga.

Har du en skummare då? Skulle du rekomendera det? Vad kostar en sån isåfall?

Men tror du att det räcker som jag skrev det jag hade som ljuse i mitt akvarie? det stod då 18W T8 på lysröret och jag har två av de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!

Jag är oxå ganska ny inom saltvatten, men en del har man ju lärt sig :)

När det gäller belysning så beror det på vad man vill ha i akvariet, tex bara fisk så räcker belysningen, det finns vissa koraller oxå som inte kräver så mycket ljus men annars kan man räkna med 1W/Liter typ.

Men som sagt jag är ingen expert i ämnet.....än :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen Johan.

Smart och det behöver man ju vara i sommarvärmen :)

Att det är strömt överallt är det viktigaste. Så hur man riktar pumparna är mer väsentligt än att du har ett kraftigt överskott av liter/timme. Det går att ha för kraftig cirkulation också. Vissa koraller mår sämre och kan dö av för mycket cirkulation. Streampumparna är bra på det sättet att de tillåter mycket vatten i omlopp samtidigt som de breddar strålen så att den täcker mer yta av akvariet. Med en "vanlig" pump får du en jetstråle i en rikting och det gör inte så mycket för cirkulationen i hela akvariet.

Jag har en skummare nu. Har kört länge länge utan. Om du skaffar eller ej beror lite på hur mycket du vill mecka med karet. Jag bytte vatten när jag inte hade skummare och tycker korallerna såg bättre ut av det. Klart jag byter vatten nu med men inte lika mycket och inte lika ofta. Så i mitt sätt att resonera så gör man antingen större vattenbyten och ingen skummare eller så kör man med skummare och kanske lite mindre vattenbyten lite mer sällan.

Skummare dimensioneras efter storlek på akvariet och priset sätts utifrån storleken och tillverkaren. Ofta får man vad man betalar för men det finns även en del otippade märken som är bra. Det man ofta stör sig på och som gör att man byter är oljud. De sämre kan brumma en hel del. Skummare kostar från 200 kr till hur mycket som helst beroende på storlek. Några märken att leta efter kan vara Deltec, Grotech, Red Sea, Korallen-zucht osv osv.. finns många. Det tips jag kan ge dig som är det bästa någonsin är: invänta en begagnad i bra skick.

På det sättet kan du få en skummare av kvalité för priset av en riktigt uselt billig en.

Det ljuset räcker inte till de flesta korallerna. Vet inte hur de står sig till mjukisar och skivor men om du skall ha T8 så är det nog det du får rikta in dig på. Jag har aldrig kört ett kar utan T5 som minimum. Fyra T5:or brukar räcka till det mesta även om tillväxt på stenkorallerna inte blir så hård. Sök på ländströms akvarium här på guiden. Tror han bara har T5 och han har fina koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja sånna stream pumpar har jag ett att de flesta har. Måste ju vara bra isåfall :P

De som du har 112 liters är ju nästan lika stort som det jag har hemma som jag kanske ska använda. Vilken styrka har du i din pump? HAr du fler än en?

Jag hade ju självklart uppskattat om man slipper vattenbyte väldigt ofta så då verkar en skummare bra att ha ju. Men hur ska jag kunna avgöra om de begagnade är bra? Om personen nu har skummaren i akvariet så kan man ju ändå märka rätt så bra men om den bara ligger där typ?

Så jag kommer förmodligen att få köpa till några lysrör så att man har ungefär 4 stycken eller något. Men jag har sett hos många att de har sina "lampor" hängande över akvariet, är det något att rekommendera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...