Gå till innehåll

tyst avrinning


turboadde

Rekommenderade inlägg

  • 4 månader senare...

Väcker denna tråd med en fråga:

Vad är vitsen med att ha hävertröret så högt upp i boxen? Blir det inte en massa (ocirkulerat) vatten stående i boxen då? Eller?

Men jag inser såklart att med ett lägre hävertutlopp måste sumpen kunna svälja mer vid ett strömavbrott.

Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väcker denna tråd med en fråga:

Vad är vitsen med att ha hävertröret så högt upp i boxen? Blir det inte en massa (ocirkulerat) vatten stående i boxen då? Eller?

Men jag inser såklart att med ett lägre hävertutlopp måste sumpen kunna svälja mer vid ett strömavbrott.

Mats

Man slipper porl över kammen då.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, du ställer höjden i boxen med det översta röret.

Höjden på det lägsta röret gör du så hög som du vill ha nivån i boxen vid ett strömavbrott, eftersom nivån i boxen kommer landa på den nivån när returen stängs av.

Öh, jag kanske borde ha läst denna post...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man nog med höjdskillnad så kan man hitta ett läge där backupröret inte behöver svälja något vatten alls.

Nivån stiger i boxen tills det trycker undan vattnet genom hävertröret innan det når backuppen.

Bara nåt jag noterat i mitt system, jag har ställt in det flera gånger så det verkar inte vara omöjligt att hitta rätt läge.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man nog med höjdskillnad så kan man hitta ett läge där backupröret inte behöver svälja något vatten alls.

Nivån stiger i boxen tills det trycker undan vattnet genom hävertröret innan det når backuppen.

Bara nåt jag noterat i mitt system, jag har ställt in det flera gånger så det verkar inte vara omöjligt att hitta rätt läge.

//NiXoN

Jag har typ 12 cm höjdskillnad på mina två rör , har också lyckats med att hitta en mellan nivå , gäller bara o få till det när det är rätt volym vatten i systemet också.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är man som jag säkerhetsfanatiker när det kommer till att dra ned vatten till en sump under akvariet, finns en ytterligare aspekt. Jag resonerar som så att om ytavrinningsboxen av någon anledning skulle börja läcka mellan botten och kammen, så gäller det att inte ha allt för kort hävertrör i boxen. För då kan ju stora delar av karet tömmas denna väg. Är det lite längre så blir inte följden så dramatisk, även om vatten läcker in "fel väg" i boxen. Om sedan denna risk ska ses som relevant är väl en annan historia, men jag vill gardera mig så långt som möjligt. I den lösning jag nu kör igång i mitt 540-literskar ligger häverten knappa decimetern under ytavrinningskammen, och ca 5 cm lägre än evakröret, får se om det fungerar.. (boxen är f ö gjord i 10 mm glas och proffslimmad, så jag är ev lite hispig här..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har någon Durso med vinkel och utlopp i sidan av karet? Det står på deras sida att dom inte har erfarenhet av hur det fungera. Jag letar nog efter en sån lösning...

Jag har byggt min hävert i stora burken på de viset, funkar säkert även med durso. (Planerar du nåt nytt så skippa durso o kör hävert).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...