Gå till innehåll

tyst avrinning


turboadde

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har avrinning till sump med 2st 32rör. det ena röret tar typ 95-99% av vattnet till sumpen och funkar kanon bra. Men det andra röret som tar det lilla överflödet av vattnet som ska ner låter illa när det rinner ner där.

Hur har ni andra gjort för att få det röret någolunda tyst? finns det några tips eller måste man lära sig att stå ut med ljudet?

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma lösning men jag kör häverten i ett 20 mm rör och resterande flöde i ett 32 mm rör. Till det kommer ett backuprör i form av en 20 mm hävert som går igång i händelse av att någon av de andra rören är blockerade.

Men jag jag har så här i efterhand insett att ett 32 mm rör med luft i skapar en massa ljud precis som du beskriver. Jag har löst det genom att vattenfylla röret genom att nästan helt stänga en kran som sitter längst ned på röret. Om jag startar om systemet så tar det ungefär en timme för all luft att lämna 32 mm-röret men sen är det knäpptyst. Inte ett ljud. Att ställa in 32 mm-kranen är däremot ett litet helsike, men nu tänker jag för allt i världen aldrig mer röra den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En möjlig lösningen är väl att minimera mängden vatten som rinner i överskottsröret.

Jag har gjort så jag kan finjustera det genom att göra det möjligt att justera höjden lite på det via att översta biten sitter i en skarvmuff. Då kan jag dra det lite upp o ner om det behövs, jag har även snedsågat toppen vilket verkar ge ytterligare lite finare kontroll då det bara rinner i "en punk" o inte runt om.

För mig har det funkat för att få det i princip helt tyst.

Men en sak till som säkert inverkar är att jag också har en böj på röret en bit ner eftersom jag har genomföringen i baksidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 25+32 ner där 25 röret är hävert och det sista lilla går i 32 röret. Jag har en kran på 25 röret ner samt en på returen efter pumpen som är på 32mm det med, mest för att kunna finjustera flödet upp igen, tycker det går lättare på 32'an än på häverten faktiskt.

Jag sätter kranen så pass så att jag kan se att nivån i boxen höjs med kanske 1mm varannan sekund, då vet jag att det kommer er väldigt lite i 32-röret ner, vilket gör att det inte låter så mycket, det blir nästan knäpptyst. mina rör går inte rakt ner i sumpen, utan det sitter böjar under karet på 25-röret, och på 32 röret sitter det en slang vilket kan bidra med den lägre ljudnivån för min del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

bumpar tråden och jag har ett 32 ner med durso och ett 25 som är backup, jag antar att 32mm kör häverten, men 25 mm, är det meningen att de ska stå torrt eller ska de svälja lite vatten hela tiden?isåfall vilken höjd ställer man de på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda är väll bra, men hävert kommer jag att köra på iallafall, det är tyst å de är relativt lätt att ställa in näst intill ljudlöst, samt att de är i stort sett bulletproof ifall strömmen skulle gå.

Det fungerar som så att man har oftast 2st rör ner till sumpen,

Rör 1. Helt under vattenytan som sväljer allt vatten den bara kan.

Rör 2. Lite längre än rör 1, och sväljer det vatten som blir över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rör 2 kommer oxå fungera som en backup, som gärna får vara större än hål 1, jag har valt att köra med 2st 25mm rör, kommer att ha ett lock över min avrinningsbox, så det enda som kan komma förbi är alger.

Hur mycket högre beror på din vatten nivå, och hur mycket vatten ditt första rör kan svälja. Hur jag ska lösa denna del har jag inte riktigt klurat ut ännu :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på en sak bara. Om du kör så att ett 32 rör fungerar som hävert och sväljer tex 2000l/h, och ett 25 rör som kan ta 1500l/h som backup, och ditt 32-rör sätter igen av någon anledning så kommer inte ditt backup kunna ta emot allt vatten som kommer ner i det, vilket resulterar i tömd sump och översvämmat kar. Kör tvärtom istället, då har du bättre koll på läget. :)

Bara ett tips om hur jag hade gjort i din sits.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel; Mitt lilla rör är ca 10cm under ytan i boxen,mest för att slippa få virvlar och sörplande ljud i häverten.

Det högre röret ligger ca 1cm under ytan i karet, så ljudet från vattnet som rinner ner i boxen är obefintligt då det inte skvalpar när det rinner över kammen.

Kenny; jag kör endast med hävert och evakuering, du kan se bilder på mitt bygge i tråden om min nya 400-liters kub.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel; Mitt lilla rör är ca 10cm under ytan i boxen,mest för att slippa få virvlar och sörplande ljud i häverten.

Det högre röret ligger ca 1cm under ytan i karet, så ljudet från vattnet som rinner ner i boxen är obefintligt då det inte skvalpar när det rinner över kammen.

Kenny; jag kör endast med hävert och evakuering, du kan se bilder på mitt bygge i tråden om min nya 400-liters kub.

Jaha! så de går att ha båda rören under ytan, perfekt då vart de ju lättsamt :). Då återstår frågan, hur hög kommer vatten nivån vara i boxen, dvs hur snabbt kommer mina rör ta ner vattnet ?. Går det på något vis att räkna ut, eller är det bara till å höfta å hoppas ?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha! så de går att ha båda rören under ytan, perfekt då vart de ju lättsamt :). Då återstår frågan, hur hög kommer vatten nivån vara i boxen, dvs hur snabbt kommer mina rör ta ner vattnet ?. Går det på något vis att räkna ut, eller är det bara till å höfta å hoppas ?:)

Du måste sätta en kran eller någon annan form av justering längst ned på hävertröret så att du kan finjustera flödet i röret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha! så de går att ha båda rören under ytan, perfekt då vart de ju lättsamt :). Då återstår frågan, hur hög kommer vatten nivån vara i boxen, dvs hur snabbt kommer mina rör ta ner vattnet ?. Går det på något vis att räkna ut, eller är det bara till å höfta å hoppas ?:)

Nej, det högre röret är inte under ytan i boxen,men under ytan i karet. :)

Alltså nivån i karet är tex 63cm och nivån i boxen är 62cm. Den lilla nivåskillnaden är tillräcklig för att skapa en bra avrinning utan att få ett skvalp när vattnet rinner ner i boxen.

Alltså, i mitt kar är det som följer:

Nivå i karet: 63cm, nivå i boxen: 62cm vilket även är höjden på det högsta röret, det lilla röret är ca 50cm högt.

Jag har en kran på det högre röret somär inställd på att ta nästan allt vatten. När jag återställer efter ett strömavbrott så tar det nära på en kvart innan nivån i boxennår upp till det högre röret igen, så mycket tar det lilla.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaah okej då är jag med igen :). Så nivån i boxen ställer du enkelt med kranen på det rör som tar 'allt vatten' och justerar nivån i boxen så den blir bra gent emot det längre röret ?.

Så egentligen kan man kapa rören i de längder man vill, så länge det kortare röret klarar av att ta undan vattnet så det inte överstiger det längre röret ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur mycke vatten sväljer röret som är under ytan hela tiden? är det de som tar ca 5 - 10 procent eller? det kortare röret alltså

Nej det röret (rör 1) ställer man med kranen så att det tar nästan allt vatten som pumpen pumpar upp. Uppskattningsvis tar det röret alltså 95% av pumpens kapacitet. Eftersom ett litet flöde vatten från pumpen därmed inte har någonstans att ta vägen så stiger sakta ytan i överrinningsboxen. När vattenytan når rör 2 (som ligger några cm högre än rör 1) så tar det resterande flödet den vägen ner till sumpen.

Så:

Rör 1 tar vatten från den lägre punkten i överrinningsboxen och tar majoriteten av pumpflödet (säg 95%). Röret måste ha en kran så att man kan begränsa det maximala flödet till vad som behövs för att matcha pumpen.

Rör 2 ligger några cm ovanför rör 1 och tar bara det lilla resterande pumpflödet som rör 1 inte sväljer (efter att man ställt in rör 1 med kranen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...