Gå till innehåll

Återföring


Guest Polar

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att skissa på hur återföringen från min sump ska se ut innan jag beställer pvc ifrån tyskland. Nu undrar jag om det finns någon speciell koppling att sätta på pumpen eller är det bara ett vanligt rör som limmas dit? Andra generella tips vad gäller rördragning tas gärna emot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bit mjuk slang som du skruvar fast i pumpen minskar oljudet. Skall du använda hårda rör längre upp behöver du en slangklämma för att våga sova på nätterna. Vanliga rostfria brukar rosta av saltstänket så det är special som gäller. Eheim hade förr och kanske ännu och nu kanske det finns fler akvarietillbehörsfabrikat. Skalldu göra en säker böj som inte hoppar av akvariet när du lyfter täckglaset eller så, bockar du ett elektriker VP-rör i en lämplig form och trär din slang inuti. VP-röret skall sluta ovanför vattenytan i akvariet, annars kan det bli alger mellan röret och slangen som suger ut vatten så att det börjar droppa efter något år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! Jag hade tänkt bygga med 20mm hårda pvc-rör och använda en Aquabee som pump. Jag har en eheim och vid en nämre undersökning så såg jag gängorna. När ni pratar om slang så förutsätter jag att det är ngn form av silikon? stämmer det? Fortsätt gärna ge andra mer generella tips som rör återföring, okunskap angående detta är det enda ursäkt jag har för att jag inte har startat upp mitt kar ännu... Jag hade först tänkt dra återföringen genom ytavrinningsröret, men då det verkar bli krångligt tänker jag dra återför. utanför karet. Kommentarer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Sök på "återföring" och du skola finna en hel del intressant på forumet. smiley2.gif.

Själv hade jag nytta av den här tråden där Wrang gick igenom sitt bygge.

Jag har precis byggt klart en konstruktion med retur genom avrinningen (50mm ytterrör och 16mm retur). Jo, det är extra bökigt att få till, men jag tror det blir bra. Hoppas bara att glasbitarna till sumpen är klara i morgon så att jag kan limma ihop och testköra sedan. smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tro mig, jag har läst allt som går att läsa om detta på forumet... Tyvärr så kvarstår det dock en massa frågetecken. Jag har en känsla av att problematik med återföring löses bäst genom praktiska försök snarare än teoretiska resonemang så det jag bör göra är nog att köpa en massa rör/kopplingar mm och börja experimentera! Gjorde du precis som Wrang när du löste återföringen eller blev det några större förändringar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Angående det du skrev tidigare, det går ju att borra ett separat hål för återföringen så slipper du dra på utsidan. Då är det inget större problem längre. En del borrar avrinning och återföring i var sin ände av karet, dels för att hålen kanske inte ska vara alldeles brevid varandra, dels för att få mer spridning på cirkulationen.

Bygget har lite andra delar, lite andra mått men samma princip som i bildserien från Wrang. Dels hade jag ett färdigborrat hål redan, dels hade jag begränsningar av möbeln. Därav valet av konstruktion. Mer plats hade helt klart underlättat vid bygget.

Det var ganska abstrakt att få grepp om alla mått och hur man skulle sätta ihop delarna innan jag hade fått hem dem. Missade två bitar som jag behövde som jag skaffade efteråt. Använde mig av två eller tre olika webbsidor för att få koll på bitarnas utseende och mått. Helt klart lättare att sitta och testmontera delarna när de kom än bara att ha det i huvudet. För min del var det en ekonomisk fråga att inte bara nöjesköpa en massa delar, det blev dyrt nog ändå.

Om du läst allt så har du säkert hittat tråden nyligen som diskuterade monteringsriktning på genomföringen (som slutar med att jag tvingas välja fel håll pga platsbrist). Med tanke på den så skulle jag nog börja fundera på riktning på genomföringen och vilka eventuella behov av demontering som finns. Se sen till att ha kranar så att saker går att stänga av och plocka bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...