Strumpan Postat 31 juli 2010 Postat 31 juli 2010 Hej!Har fått problem med våran sjöborre.För ca 2 veckor sedan började den bete sig mycket konstigt,den klättrade upp på allt den hittade för att sedan bara släppa taget och ramla ner på botten av karet.Så har den gjort nu i stort sett varje dag och fler gånger om dagen ibland.Den ramlar alltid på "rygg" och bara ligger där helt stilla tills man hjälper den att vända på sig.I förrgår hade den gjort samma sak så jag vände på den och väntade på att den skulle börja röra på sig,vilket den aldrig gjorde.Den rör lite smått på taggarna och även sugpropparna men den rör inte sig en mm utan bara ligger där helt stilla.Har alltid stödmatat den med nori,men nu dom sista veckorna har den inte fått nori då jag ansåg att den hade gott om alger i karet.Iaf så har jag testat att ha ner nori nu och sjöborren bryr sig inte ett dugg,den har alltid överfallit algklämman men inte nu.Har tagit tester och värdena ser bra ut förutom ca som var aningen lågt.Sjöborren har heller inte tappat några taggar så jag är väldigt fundersam över vad det är för fel.Är hoppet ute eller finns det något jag kan göra?Hoppas på svar Citera
Strumpan Postat 31 juli 2010 Författare Postat 31 juli 2010 Minnet är bra men kort,har totalt lyckats glömma bort namnet på denLägger upp en bild istället Citera
Laggeman Postat 31 juli 2010 Postat 31 juli 2010 Som tur är så finns Reeflex och andra sidor där man kan sätta id på sina djur. Lite mysko beteende kan jag tycka. Kanske är så enkelt som att dess tid är kommen bara? Citera
Strumpan Postat 31 juli 2010 Författare Postat 31 juli 2010 Ja det är väldigt mysko tycker jag.Har haft sjöborren ett halvår ungefär,så tycker iofs det är lite konstigt om det beror på åldern men har ju ingen aning om hur gamla dom kan bli eller hur gammal den var när jag fick den.Det är iaf en Tripneustes gratilla Citera
knabbuziak Postat 30 oktober 2010 Postat 30 oktober 2010 Jag har åxå skaffat en Gratilla... Fick hem den igår. Koppade in den över 1½-2 timmar ungefär, men sen hände inte så mycket. När jag försökte få den att sätta sig på en sten så tyckte den att det var lämpligare att släppa allt skräp som den hade som kamouflage, samt släppa taget om stenen och störta ner i sanden istället... Efter en stunds viftande med fötterna hjälpte jag den runt på rätt håll, och så har den legat nu sen igårkväll. Jag tycker mig se försiktiga rörelser på dess taggar, men i övrigt är jag väldigt orolig för mitt nytillskott! Hur vanligt är det att de bara sitter stilla på det viset i över 12 timmar? Kan jag göra något mer för den för tillfället, eller är det bara att avvakta och se om den klarar sig? Citera
POPOV Postat 31 oktober 2010 Postat 31 oktober 2010 Har en liknande nu i över ett år och vissa perioder gör även min på det viset, klättrar långt upp för att trilla ner på rygg. Den vänder på sig själv dock och kör vidare.Tror ej det är något att vara orolig över. Citera
knabbuziak Postat 31 oktober 2010 Postat 31 oktober 2010 Efter att ha sett att den ligger kvar på samma plats hela dagen idag samt att taggarna börjar falla av så känner jag att jag antar att jag kan dödförklara den. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.